Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Opinia rzecznika generalnego Ruiz-Jarabo Colomer przedstawiona w dniu 11 stycznia 2005 r. - Ottmar Hermann przeciwko Stadt Frankfurt am Main. - Sprawa C-491/03., sygn. C-491/03

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

DÁMASA RUIZA‑JARABA COLOMERA

przedstawiona w dniu 11 stycznia 2005 r.(1)

Sprawa C‑491/03

Ottmar Hermann (syndyk masy upadłości Volkswirt Weinschänken GmbH)

przeciwko

Stadt Frankfurt am Main

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hessischer Verwaltungsgerichtshof (Niemcy)]

Podatek akcyzowy - Dyrektywa 92/12/EWG - Artykuł 3 - Wyroby, do których stosuje się dyrektywę - Uprawnienie państw członkowskich do wprowadzenia innych podatków pośrednich - Podatek lokalny od sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu





I -    Wprowadzenie

1.     W opinii w sprawie D. przedstawionej w dniu 26 października 2004 r. przypomniałem, że osiągnięcie unii celnej we Wspólnocie wymagało wprowadzenia wspólnego cła zewnętrznego oraz że niezakłócony przepływ towarów wymagał harmonizacji podatków pośrednich. Opowiedziałem się również za zbliżeniem podatków bezpośrednich w celu ułatwienia realizacji swobody przepływu osób i kapitału(2). Chodzi o trzy kolejne stadia procesu prowadzącego do spójności ekonomicznej, która stanowi początek integracji politycznej.

2.     Wniosek ten daje Trybunałowi okazję do zatrzymania i zastanowienia się nad środkowym stadium, istotnym, ponieważ różnice w podatkach od konsumpcji mogą ograniczyć swobodny przepływ towarów i w konsekwencji zakłócać konkurencję, stanowiąc poważną przeszkodę w realizacji wspólnego rynku.

3.     Niemniej biorąc pod uwagę istnienie różnorodnych podatków tego rodzaju w Europie oraz trudności w ich koordynacji, prawodawca wspólnotowy zdecydował się na mniej ambitne działanie na trzech poziomach. Na pierwszym poziomie znajduje się wspólny system podatku od wartości dodanej (zwany dalej „podatkiem VAT”), podatek wspólnotowy w ścisłym tego słowa znaczeniu, na drugim poziomie znajduje się podatek akcyzowy i na ostatnim, bardziej specyficznym poziomie, znajduje się podatek od gromadzenia kapitału.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00