Opinia rzecznika generalnego Stix-Hackl przedstawiona w dniu 15 marca 2005 r. - Espace Trianon SA i Société wallonne de location-financement SA (Sofibail) przeciwko Office communautaire et régional de la formation professionnelle et de l'emploi (FOREM). - Sprawa C-129/04., sygn. C-129/04
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
CHRISTINE STIX‑HACKL
przedstawiona w dniu 15 marca 2005 r. (1)
Sprawa C‑129/04
Espace Trianon SA
i
Société wallone de location‑financement SA (Sofibail)
przeciwko
Office communautaire et régional de la formation professionnelle et de l'emploi (FOREM)
[Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil d´Etat (Belgia)]
Udzielanie zamówień publicznych - Dyrektywa 89/665/EWG - Procedury odwoławcze - Grupy wykonawców - Legitymacja czynna członka grupy wykonawców - Zakaz krajowy
I - Wprowadzenie
1. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy środków odwoławczych od decyzji instytucji zamawiającej w sprawie udzielenia zamówienia, a mianowicie legitymacji czynnej poszczególnych członków konsorcjum powołanego dla osiągnięcia określonego celu zgodnie z prawem belgijskim, które należy zakwalifikować jako grupę oferentów (bądź jako „grupę wykonawców” w rozumieniu nowych dyrektyw dotyczących udzielania zamówień(2)).
II - Ramy prawne
A - Prawo wspólnotowe
2. Artykuł 1 dyrektywy Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane(3) (zwanej dalej „dyrektywą”) stanowi m.in.:
„1. Państwa członkowskie podejmują środki niezbędne do zapewnienia, aby decyzje podejmowane przez instytucje zamawiające odnośnie do procedur udzielania zamówień publicznych objętych zakresem dyrektyw 71/305/EWG, 77/62/EWG i 92/50/EWG mogły być skutecznie i przede wszystkim możliwie szybko, zgodnie z warunkami określonymi w poniższych artykułach, w szczególności art. 2 ust. 7, podlegać odwołaniu na podstawie tego, że takie decyzje naruszyły prawo wspólnotowe w dziedzinie zamówień publicznych albo krajowe przepisy, wykonujące to prawo.