Opinia rzecznika generalnego Jacobs przedstawiona w dniu 26 maja 2005 r. - Administración del Estado przeciwko Xunta de Galicia. - Sprawa C-71/04., sygn. C-71/04
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
F.G. Jacobsa
przedstawiona w dniu 26 maja 2005 r.(1)
Sprawa C-71/04
Administración del Estado
przeciwko
Xunta de Galicja
1. W niniejszej sprawie hiszpański Tribunal Supremo skierował do Trybunału pytanie dotyczące zakresu obowiązku uprzedniego zgłoszenia na gruncie art. 88 ust. 3 WE w związku z dyrektywą Rady 90/684/EWG z dnia 21 grudnia 1990 r. w sprawie pomocy dla przemysłu stoczniowego („siódma dyrektywa”)(2). Tribunal Supremo zwraca się do Trybunału o wyjaśnienie, czy pomoc na budowę lub przebudowę statków lub holowników, która nie jest objęta zakresem stosowania siódmej dyrektywy z uwagi na fakt, że tonaż lub moc tych statków są mniejsze niż określone w dyrektywie, podlega uprzedniemu zgłoszeniu Komisji zgodnie z art. 88 ust. 3 WE.
Postanowienia traktatu
2. Zgodnie z art. 87 ust. 1 WE „[z] zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w niniejszym traktacie wszelka pomoc przyznawana przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna ze wspólnym rynkiem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi”.
3. Artykuł 87 ust. 3 WE stanowi: „Za zgodną ze wspólnym rynkiem może zostać uznana: [...]
c) pomoc przeznaczona na ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych lub niektórych regionów gospodarczych, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem;
[...]
e) inne kategorie pomocy, jakie Rada może określić decyzją, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji”.
4. Artykuł 88 ust. 3 WE brzmi następująco: „Komisja jest informowana, w czasie odpowiednim do przedstawienia swych uwag, o wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy [...]. Dane państwo członkowskie nie może wprowadzać w życie projektowanych środków dopóki procedura ta nie doprowadzi do wydania decyzji końcowej”.