Opinia rzecznika generalnego Ruiz-Jarabo Colomer przedstawiona w dniu 24 maja 2005 r. - De Groot en Slot Allium BV i Bejo Zaden BV przeciwko Ministre de l'Économie, des Finances et de l'Industrie i Ministre de l'Agriculture, de l'Alimentation, de la Pche et des Affaires rurales. - Sprawa C-147/04., sygn. C-147/04
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
DÁMASA RUIZA-JARABA COLOMERA
przedstawiona w dniu 24 maja 2005 r.(1)
Sprawa C‑147/04
De Groot en Slot Allium BV i
Bejo Zaden BV
przeciwko
Ministčre de l’Économie, des Finances et de l’Industrie
i
Ministčre de l’Agriculture, de l’Alimentation, de la Pęche et des Affaires rurales
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil d’État (Francja)]
Swobodny przepływ towarów rolnych - Ograniczenia ilościowe - Środki o skutku równoważnym - Uregulowanie krajowe zastrzegające obrót pod nazwą „szalotka” jedynie do odmian produkowanych w drodze rozmnażania wegetatywnego z cebul
1. Conseil d’État (Francja) zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości, aby dowiedzieć się, czy państwo członkowskie może przeszkodzić w obrocie pod nazwą szalotki na swoim terytorium odmianami Allium ascalonicum(2) uprawianymi z materiału nasiennego, a nie z cebul.
2. Jako przedmiotowe przepisy wspólnotowe wskazuje ona dyrektywy 70/458/EWG(3) i 92/33/EWG(4), które regulują obrót materiałem siewnym warzyw oraz materiałem nasadzeniowym i innym materiałem rozmnożeniowym tych roślin(5). Jednakże, bez uszczerbku dla analizy dyrektyw, dla udzielenia sądowi krajowemu użytecznej odpowiedzi niezbędne jest rozszerzenie perspektywy tak, by wziąć pod uwagę treść traktatu WE.
I - Ramy prawne
A - Prawo wspólnotowe
1. Prawo pierwotne: wspólny rynek, swobodny przepływ towarów i produkty rolne
3. Wspólny rynek, którego ustanowienie jest celem art. 2 WE, obejmuje rolnictwo i handel jego produktami(); jego funkcjonowanie ułatwia wspólna polityka [art. 3 ust. 1 lit. e) WE i art. 32 ust. 1 i 2 WE], której jednym z celów jest zwiększenie wydajności poprzez wspieranie postępu technicznego i zapewnienie racjonalnego rozwoju produkcji [art. 33 ust. 1 lit. a) WE]. Wspólne działanie wymaga w niektórych przypadkach koordynacji działań różnych krajowych organizacji rynkowych [art. 34 ust. 1 lit. b) WE].