Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 11 stycznia 2005 r. - Stadt Halle i RPL Recyclingpark Lochau GmbH przeciwko Arbeitsgemeinschaft Thermische Restabfall- und Energieverwertungsanlage TREA Leuna. - Sprawa C-26/03., sygn. C-26/03
Sprawa C‑26/03
Stadt Halle i RPL Recyclingpark Lochau GmbH
przeciwko
Arbeitsgemeinschaft Thermische Restabfall‑ und Energieverwertungsanlage TREA Leuna
(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberlandesgericht Naumburg)
Dyrektywa 92/50/EWG - Zamówienia publiczne na usługi - Udzielenie zamówienia bez publikacji ogłoszenia - Udzielenie zamówienia przedsiębiorstwu o kapitale mieszanym - Ochrona sądowa - Dyrektywa 89/665/EWG
Opinia rzecznik generalnej C. Stix‑Hackl przedstawiona w dniu 23 września 2004 r. I‑0000
Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 11 stycznia 2005 r. I‑0000
Streszczenie wyroku
1. Zbliżanie ustawodawstw - Postępowania odwoławcze w dziedzinie zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane - Dyrektywa 89/665 - Obowiązek zapewnienia przez Państwa Członkowskie postępowania odwoławczego - Decyzje zaskarżalne - Pojęcie - Decyzje podjęte poza formalną procedurą udzielenia zamówienia i przed formalnym zaproszeniem do składania ofert - Zaliczenie - Dostęp do postępowań odwoławczych - Przesłanki - Procedura, która powinna była osiągnąć określone stadium - Niedopuszczalność
(dyrektywa Rady 89/665, art. 1 ust. 1, oraz dyrektywa Rady 92/50)
2. Zbliżanie ustawodawstw - Procedury udzielania zamówień publicznych na usługi - Dyrektywa 92/50 - Zakres stosowania - Instytucja zamawiająca posiadająca udziały w spółce odrębnej od niej pod względem prawnym wraz z jednym lub kilkoma przedsiębiorstwami prywatnymi - Umowa zawarta przez instytucję zamawiającą ze wspomnianą spółką - Zaliczenie
(dyrektywa Rady 92/50)
1. Artykuł 1 ust. 1 dyrektywy 89/665 w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane, zmienionej dyrektywą 92/50 odnoszącą się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi, zmienioną dyrektywą 97/52, należy interpretować w ten sposób, iż obowiązek Państw Członkowskich zapewnienia efektywnych i możliwie szybkich środków odwoławczych decyzji podjętych przez instytucje zamawiające obejmuje również decyzje podjęte poza formalną procedurą udzielania zamówień i przed formalnym zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie, w szczególności decyzję w kwestii, czy dane zamówienie podlega podmiotowemu i przedmiotowemu zakresowi stosowania dyrektywy 92/50. Możliwość zaskarżenia przysługuje każdemu podmiotowi, który ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia publicznego i w przypadku gdy taki podmiot dozna uszczerbku lub zagraża mu doznanie uszczerbku w wyniku zarzucanego naruszenia, od momentu przejawu woli instytucji zamawiającej mogącego wywołać skutki prawne. W konsekwencji Państwa Członkowskie nie są upoważnione do uzależnienia możliwości zaskarżenia od formalnego osiągnięcia przez daną procedurę udzielania zamówienia publicznego określonego etapu.