Opinia rzecznika generalnego Stix-Hackl przedstawiona w dniu 23 września 2004 r. - Stadt Halle i RPL Recyclingpark Lochau GmbH przeciwko Arbeitsgemeinschaft Thermische Restabfall- und Energieverwertungsanlage TREA Leuna. - Sprawa C-26/03., sygn. C-26/03
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
CHRISTINE STIX-HACKL
przedstawiona w dniu 23 września 2004 r. (1)
Sprawa C‑26/03
Stadt Halle
RPL Recyclingpark Lochau GmbH
przeciwko
Arbeitsgemeinschaft Thermische Restabfall-iEnergieverwertungsanlage TREA Leuna
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberlandesgericht Naumburg (Niemcy)]
Dyrektywa 89/665/EWG - Bezpośrednie udzielenie zamówienia - Ochrona sądowa wobec niewszczęcia formalnej procedury udzielenia zamówienia - Dyrektywa 92/50/EWG - Wewnętrzne udzielenie zamówienia
I - Wprowadzenie
1. Niniejsze postępowanie prejudycjalne dotyczy zasadniczo dwóch następujących zagadnień prawnych w zakresie prawa udzielania zamówień publicznych: ochrony prawnej wobec bezpośredniego udzielenia zamówienia, tj. nieprzeprowadzenia formalnej procedury udzielenia zamówienia, oraz przesłanek dla wyjątku dla tzw. prawie wewnętrznego udzielenia zamówienia. To ostatnie zagadnienie dotyczy wykładni wyroku w sprawie Teckal (2).
II - Ramy prawne
2. Pytania prejudycjalne odnoszą się po pierwsze do wykładni dyrektywy Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (3) (zwanej dalej „dyrektywą 89/665”) oraz po drugie do wykładni dyrektywy Rady 92/50/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. odnoszącej się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi (4) (zwanej dalej „dyrektywą 92/50”).
3. Artykuł 1 ust. 1 dyrektywy 89/665 w obowiązującym brzmieniu stanowi:
„Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne dla zapewnienia, aby decyzje podejmowane przez instytucje zamawiające odnośnie do procedur udzielania zamówień publicznych objętych dyrektywami 71/305/EWG, 77/62/EWG i 92/50/EWG mogły skutecznie i przede wszystkim możliwie szybko, zgodnie z warunkami określonymi w poniższych artykułach, w szczególności w art. 2 ust. 7, podlegać odwołaniu na podstawie tego, że decyzje takie naruszyły prawo wspólnotowe w dziedzinie zamówień publicznych lub krajowe przepisy, wykonujące to prawo”.