Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 12 kwietnia 2005 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. - Sprawa C-61/03., sygn. C-61/03
Sprawa C‑61/03
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Traktat EWEA - Zakres stosowania - Obiekty wojskowe - Ochrona zdrowia - Demontaż reaktora atomowego - Składowanie odpadów radioaktywnych
Opinia rzecznika generalnego L. A. Geelhoeda przedstawiona w dniu 2 grudnia 2004 r. I‑0000
Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 12 kwietnia 2005 r. I‑0000
Streszczenie wyroku
1. EWEA - Traktat - Postanowienia uwzględniające interesy obronności narodowej państw członkowskich - Postanowienia mające ograniczony zakres, niepozwalające stwierdzić, że postanowienia traktatu EWEA, o ile nie został przewidziany wyraźny wyjątek, znajdują zastosowanie względem wojskowego wykorzystania energii atomowej
(art. 24-28 EWEA i 84 akapit trzeci EWEA)
2. EWEA - Traktat - Zakres stosowania - Działania wojskowe - Wyłączenie —Niestosowanie art. 37 EWEA do składowania odpadów radioaktywnych z obiektów wojskowych
(art. 37 EWEA)
3. EWEA - Ochrona zdrowia - Plany składowania odpadów radioaktywnych - Podanie do wiadomości Komisji - Cel - Wykładnia art. 37 EWEA pozostawiająca państwom członkowskim swobodę uznania w zakresie określenia momentu udostępnienia danych i ich treści - Odrzucenie
(art. 37 EWEA)
4. EWEA - Cel ochrony zdrowia ludności i środowiska naturalnego przed niebezpieczeństwami związanymi z używaniem energii atomowej, w tym do celów wojskowych - Stosowanie postanowień traktatu WE
1. Występowanie w traktacie EWEA postanowień uwzględniających interesy obronności państw członkowskich, a mianowicie art. 24-28 EWEA i art. 84 akapit trzeci EWEA, nie prowadzi koniecznie do wniosku, że postanowienia traktatu, o ile nie został przewidziany wyraźny wyjątek, znajdują zastosowanie względem wojskowego wykorzystania energii atomowej. Występowanie tych postanowień może zostać wyjaśnione również w ten sposób, że stosowanie niektórych postanowień traktatu może mieć wpływ na działalność czy interesy w dziedzinie obronności narodowej państw członkowskich nawet wtedy, gdy traktat ten dotyczy jedynie działalności cywilnej. Jest tak właśnie w przypadku postanowień zawartych w tytule II rozdziale 2 tego traktatu, które dotyczą rozpowszechnienia informacji oraz postanowień tytułu II rozdziału 7 regulujących środki bezpieczeństwa. Ponadto znaczenie tych postanowień jest ograniczone, ponieważ, poza owymi dwoma rozdziałami, do których te postanowienia należą, traktat nie zawiera żadnych innych postanowień dotyczących szczególnych interesów i potrzeb związanych z działaniami wojskowymi.