Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 31 maja 2005 r. - Postępowanie karne przeciwko Krister Hanner. - Sprawa C-438/02., sygn. C-438/02

Sprawa C‑438/02

Postępowanie karne

przeciwko

Kristerowi Hannerowi

(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Stockholms tingsrätt)

Artykuły 28 WE, 31 WE, 43 WE i 86 ust. 2 WE - Wprowadzanie do obrotu produktów leczniczych - Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej przez detalistów - Monopol państwowy w zakresie sprzedaży detalicznej produktów leczniczych - Przedsiębiorstwo odpowiedzialne za świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym

Opinia rzecznika generalnego P. Légera przedstawiona w dniu 25 maja 2004 r.  I‑0000

Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 31 maja 2005 r.  I‑0000

Streszczenie wyroku

1.     Państwowe monopole o charakterze handlowym - Artykuł 31 WE - Przedmiot - Obowiązek dostosowania monopoli w zakresie sprzedaży tak, by wykluczona była wszelka dyskryminacja obrotu towarami pochodzącymi z innych państw członkowskich

(art. 31 WE)

2.     Państwowe monopole o charakterze handlowym - Artykuł 31 WE - Państwowy monopol w zakresie sprzedaży detalicznej produktów leczniczych - Monopol charakteryzujący się metodami selekcji produktów, które nie gwarantują wykluczenia wszelkiej dyskryminacji - Niedopuszczalność - Uzasadnienie na podstawie art. 86 ust. 2 WE - Wykluczenie

(art. 31 WE i art. 86 ust. 2 WE)

1.     Choć art. 31 ust. 1 WE nie wymaga całkowitego zniesienia monopoli państwowych o charakterze handlowym, to jednak nakazuje takie ich dostosowanie, by wykluczona była wszelka dyskryminacja między obywatelami państw członkowskich w zakresie warunków zaopatrzenia i zbytu. Postanowienie to sprzeciwia się zatem monopolom w zakresie sprzedaży ukształtowanym w taki sposób, iż obrót towarami pochodzącymi z innych państw członkowskich podlega mniej korzystnym prawnie lub faktycznie warunkom, niż obrót towarami krajowymi. W szczególności państwowy monopol w zakresie sprzedaży powinien zostać dostosowany tak, by wykluczyć wszelką dyskryminację w stosunku do towarów pochodzących z innych państw członkowskich w zakresie obowiązującego w tym państwie systemu selekcji, organizacji sieci sprzedaży i środków w zakresie sprzedaży i reklamy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00