Opinia rzecznika generalnego Jacobs przedstawiona w dniu 11 marca 2004 r. - SAT.1 SatellitenFernsehen GmbH przeciwko Urzędowi Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) (OHIM). - Sprawa C-329/02 P., sygn. C-329/02 P
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
F. G. JACOBSA
przedstawiona w dniu 11 marca 2004 r. (1)
Sprawa C‑329/02 P
SAT.1 SatellitenFernsehen GmbH
przeciwko
Urzędowi Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory)
1. Niniejsza sprawa dotyczy odwołania od wyroku (2) stwierdzającego częściową nieważność decyzji, na mocy której odmówiono rejestracji oznaczenia „SAT.2” w charakterze wspólnotowego znaku towarowego dla różnych kategorii usług. Podnoszone w sprawie kwestie to: i) czy art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie wspólnotowego znaku towarowego (3) ma na celu pozostawienie do swobodnego używania oznaczeń pozbawionych charakteru odróżniającego; ii) sposób, w jaki należy dokonać całościowej oceny odróżniającego charakteru oznaczeń złożonych z kilku elementów; a także iii) sposób, w jaki zasada niedyskryminacji ma zastosowanie w przypadku odmowy rejestracji konkretnego znaku towarowego, co jest sprzeczne, jak się zarzuca, z wcześniejszą praktyką.
I - Ramy prawne
2. Artykuł 4 rozporządzenia w sprawie wspólnotowego znaku towarowego stanowi: „Wspólnotowy znak towarowy może składać się z jakiegokolwiek oznaczenia, które można przedstawić w formie graficznej, w szczególności z wyrazów, łącznie z nazwiskami, rysunków, liter, cyfr, kształtu towarów lub ich opakowań, pod warunkiem że oznaczenia takie umożliwiają odróżnianie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innych przedsiębiorstw”.
3. Zgodnie z art. 7 rozporządzenia, zatytułowanym „Bezwzględne podstawy odmowy rejestracji”:
„1. Nie są rejestrowane:
a) znaki, które nie spełniają wymagań art. 4;
b) znaki towarowe, które pozbawione są jakiegokolwiek odróżniającego charakteru;
c) znaki towarowe, które składają się wyłącznie z oznaczeń lub wskazówek, mogących służyć w obrocie do oznaczania rodzaju, jakości, ilości, przeznaczenia, wartości, pochodzenia geograficznego lub czasu produkcji towaru lub świadczenia usług;