Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 15 lipca 2004 r. - Douwe Egberts NV przeciwko Westrom Pharma NV i Christophe Souranis, veikiantis mons Établissements FICS vardu, ir Douwe Egberts NV przeciwko FICS-World BVBA. - Sprawa C-239/02., sygn. C-239/02
Sprawa C-239/02
Douwe Egberts NV
przeciwko
Westrom Pharma NV i in.
(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Rechtbank van Koophandel te Hasselt)
Zbliżanie ustawodawstw - Wykładnia art. 28 WE oraz dyrektyw 1999/4/WE i 2000/13/WE - Ważność dyrektywy 1999/4/WE - Etykietowanie i reklama środków spożywczych - Zakazy wzmianek odnośnie zdrowia
Streszczenie wyroku
1. Zbliżanie ustawodawstw - Etykietowanie i prezentacja środków spożywczych - Ekstrakty kawy i ekstrakty cykorii - Dyrektywa 1999/4 - Nazwy, pod którymi wyroby są sprzedawane - Jednoczesne stosowanie nazwy fantazyjnej i oznaczenia handlowego - Dopuszczalność
(dyrektywa 1999/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, art. 2)
2. Zbliżanie ustawodawstw - Etykietowanie, reklama i prezentacja środków spożywczych - Dyrektywa 2000/13 - Przepisy krajowe zakazujące zamieszczania odniesień do „odchudzania” lub do „zaleceń lub zaświadczeń lekarskich” w etykietowaniu środków spożywczych - Niedopuszczalność - Uzasadnienie - Brak
(dyrektywa 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, art. 18 ust. 1 i 2)
3. Swobodny przepływ towarów - Ograniczenia ilościowe - Środki o skutku równoważnym - Przepisy krajowe zakazujące zamieszczania odniesień do „odchudzania” lub do „zaleceń lub zaświadczeń lekarskich” w reklamie środków spożywczych - Niedopuszczalność - Uzasadnienie - Brak
(art. 28 i 30 WE)
Artykuł 2 dyrektywy 1999/4/WE odnoszącej się do ekstraktów kawy i ekstraktów cykorii, który stanowi, że [nazwy, pod którymi wyroby są sprzedawane], wymienione w załączniku do tej dyrektywy, stosuje się tylko do wymienionych tam wyrobów i muszą one być stosowane w handlu do oznaczania tych wyrobów, należy interpretować w ten sposób, iż nie jest wykluczone, by przy sprzedaży tych wyrobów można było stosować inne nazwy, takie jak oznaczenia handlowe lub nazwy fantazyjne, obok nazw, pod którymi produkty są sprzedawane.