Orzeczenie
Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 13 lipca 2004 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Francuskiej. - Sprawa C-262/02., sygn. C-262/02
Sprawa C-262/02
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Republice Francuskiej
Uchybienie zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Artykuł 59 Traktatu WE (obecnie, po zmianie art. 49 WE) -Nadawanie programów telewizyjnych - Reklama - Przepis krajowy zakazujący reklamy sprzedawanych w tym Państwie Członkowskim napojów alkoholowych w zakresie reklamy pośredniej polegającej na pojawianiu się na ekranie tablic reklamowych podczas retransmisji określonych wydarzeń sportowych - „Loi Evin”
Streszczenie wyroku
Swoboda świadczenia usług - Ograniczenia - Zakaz reklamy telewizyjnej napojów alkoholowych podczas transmisji wydarzeń sportowych - Uzasadnienie względami ochrony zdrowia publicznego
[Traktat WE, art. 56 ust. 1 i art. 59 (obecnie, po zmianie, art. 46 ust. 1 WE i art. 49 WE)]
Nie uchybia zobowiązaniom, ciążącym na nim na mocy art. 59 Traktatu WE (obecnie, po zmianie, art. 49 WE), Państwo Członkowskie uzależniające transmisję telewizyjną w tym państwie wydarzeń sportowych mających miejsce w innych Państwach Członkowskich od uprzedniego usunięcia reklam napojów alkoholowych.
Prawdą jest, że takie przepisy dotyczące reklamy telewizyjnej stanowią ograniczenie swobody świadczenia usług w rozumieniu art. 59 Traktatu WE. Ograniczają on bowiem, po pierwsze, swobodę świadczenia usług w dziedzinie reklamy w ten sposób, że właściciele tablic reklamowych musieliby zapobiegawczo odmówić umieszczenia reklamy napojów alkoholowych za każdym razem, kiedy zachodziłoby prawdopodobieństwo, że wydarzenie sportowe może być retransmitowane do danego Państwa Członkowskiego. Po drugie, przepisy te uniemożliwiają świadczenie usług polegających na emisji audycji telewizyjnych, gdyż nadawcy pochodzący z tego państwa muszą odmówić transmisji wydarzeń sportowych, podczas której widoczne byłyby tablice reklamowe napojów alkoholowych sprzedawanych tym państwie, a organizatorzy wydarzeń sportowych mających miejsce poza granicami tego państwa nie mogą sprzedawać praw do retransmisji tym nadawcom, jeżeli w trakcie emisji programów poświęconych tym wydarzeniom sportowym wyemitowana mogłaby zostać pośrednia reklama telewizyjna tych napojów alkoholowych.
-
keyboard_arrow_right