Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 15 lipca 2004 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. - Sprawa C-424/02., sygn. C-424/02

Sprawa C-424/02

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej


Uchybienie zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Dyrektywa 75/439/EWG - Unieszkodliwianie olejów odpadowych - Priorytet dla przetwarzania olejów odpadowych przez regenerację

Streszczenie wyroku

Zbliżanie ustawodawstw - Unieszkodliwianie olejów odpadowych - Dyrektywa 75/439 - Obowiązek zapewnienia przez Państwa Członkowskie priorytetowego charakteru przetwarzaniu olejów odpadowych przez ich regenerację - Granice - Ograniczenia techniczne, ekonomiczne lub  organizacyjne - Pojęcie

(dyrektywa Rady 75/439, art. 3 ust. 1)

Z art. 3 ust. 1 dyrektywy 75/439 w sprawie unieszkodliwiania olejów odpadowych, zmienionej dyrektywą 87/101 wynika, że odniesienie do „technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych ograniczeń”, o których mowa w tym przepisie, stanowi część przepisu wyrażającego w sposób ogólny obowiązek nałożony na Państwa Członkowskie oraz że przez to odniesienie wspólnotowy ustawodawca nie zamierzał wprowadzić konkretnych wyjątków od reguły o zastosowaniu ogólnym, lecz określić zakres zastosowania i treść pozytywnego obowiązku zapewnienia priorytetowego charakteru przetwarzaniu olejów odpadowych przez ich regenerację.

Wynika z tego, że definicja tych ograniczeń nie może być pozostawiona swobodnej ocenie Państw Członkowskich. W konsekwencji interpretacja dokonywana wyłącznie przez Państwa Członkowskie byłaby niezgodna z zasadą jednolitej wykładni i stosowania prawa wspólnotowego, a poza tym czyniłaby ze zgodności przetwarzania przez regenerację z technicznymi, ekonomicznymi i organizacyjnymi ograniczeniami warunek, którego realizacja byłaby zależna wyłącznie od oceny jego dogodności dla danego Państwa Członkowskiego.

Artykuł 3 ust. 1 dyrektywy 75/439 dotyczący „ograniczeń technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych” powinien być rozumiany jako wyraz zasady proporcjonalności, z której wynika, że Państwa Członkowskie są zobowiązane podjąć odpowiednie i proporcjonalne do celu kroki zmierzające do nadania priorytetowego charakteru przetwarzaniu olejów odpadowych przez regenerację, tak iż granicę pozytywnego obowiązku stanowi istnienie rzeczonych ograniczeń. Uznanie bowiem okoliczności technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych istniejących w Państwie Członkowskim za stanowiące automatycznie przeszkodę we wprowadzeniu środków przewidzianych w tym przepisie oznaczałoby pozbawienie tego przepisu jakiegokolwiek znaczenia praktycznego, jako że obowiązek Państwa Członkowskiego sprowadzałby się do utrzymywania status quo, z tym skutkiem, że nie istniałoby realne zobowiązanie Państw Członkowskich do podjęcia niezbędnych kroków na rzecz przetwarzania olejów odpadowych przez ich regenerację.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00