Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 21 października 2004 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Greckiej. - Sprawa C-288/02., sygn. C-288/02
Sprawa C-288/02
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Republice Greckiej
Transport morski - Swoboda świadczenia usług - Kabotaż morski
Streszczenie wyroku
1. Transport - Transport morski - Swoboda świadczenia usług - Ograniczenia - Krajowy przepis prawny uzależniający świadczenie usług kabotażu morskiego od przedstawienia przez wspólnotowe statki wpisane do drugiego rejestru lub rejestru międzynarodowego zaświadczenia potwierdzającego dopuszczenie tych statków do świadczenia usług kabotażu w państwie bandery - Dopuszczalność - Przesłanki - Ciężar dowodu
(rozporządzenie Rady nr 3577/92, art. 1)
2. Transport - Transport morski - Swoboda świadczenia usług - Kabotaż morski - Rozporządzenie nr 3577/92 - Pojęcie „wyspy”
(rozporządzenie Rady nr 3577/92)
3. Transport - Transport morski - Swoboda świadczenia usług - Kabotaż morski - Zasada odpowiedzialności państwa bandery za kwestie dotyczące załogi - Zakres stosowania - Statki wycieczkowe wykonujące kabotaż wyspowy - Zaliczenie - Przesłanka
(rozporządzenie Rady nr 3577/92, art. 3 ust. 1)
1. Krajowy przepis prawny uzależniający świadczenie usług kabotażu morskiego od przedstawienia przez wspólnotowe statki wpisane do drugiego rejestru lub rejestru międzynarodowego zaświadczenia wydanego przez władze państwa bandery, potwierdzającego, iż mają one prawo świadczenia usług kabotażu, stanowi ograniczenie swobodnego świadczenia usług.
Jednakże tego typu uregulowanie prawne może być uzasadnione nadrzędnymi względami interesu ogólnego, jeśli znajduje zastosowanie do każdej osoby lub jednostki organizacyjnej, wykonujących działalność na terytorium przyjmującego Państwa Członkowskiego, jeśli jest właściwe do zapewnienia realizacji zamierzonego celu oraz nie wykracza ponad to, co jest konieczne dla jego osiągnięcia. Jeśli chodzi o te ostatnie przesłanki dotyczące proporcjonalnego charakteru spornego uregulowania, to proponując alternatywne rozwiązania, które albo nie pozwalają na osiągnięcie w pełni zamierzonego celu, albo w praktyce okazują się bardziej skomplikowane i ograniczające swobodę świadczenia usług niż system zaświadczeń, Komisja, na której spoczywa ciężar dowodu w ramach postępowania o stwierdzenie uchybienia, nie wykazuje uchybienia zobowiązaniom wynikającym z rozporządzenia nr 3577/92 dotyczącego stosowania zasady swobody świadczenia usług w transporcie morskim w obrębie Państw Członkowskich (kabotaż morski).