Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 21 października 2004 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Wielkiemu Księstwu Luksemburga. - Sprawa C-445/03., sygn. C-445/03

Sprawa C-445/03

Komisja Wspólnot Europejskich

przeciwko

Wielkiemu Księstwu Luksemburga


Uchybienie zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Swobodne świadczenie usług - Wymogi postawione przez przyjmujące Państwo Członkowskie przedsiębiorstwom, które delegują na jego terytorium pracowników będących obywatelami państwa trzeciego

Streszczenie wyroku

Swoboda świadczenia usług - Ograniczenia - Wymóg indywidualnych zezwoleń na pracę lub zbiorowego zezwolenia oraz obowiązek uzyskania gwarancji bankowej dla przedsiębiorstw innego Państwa Członkowskiego delegujących pracowników będących obywatelami kraju trzeciego - Niedopuszczalność - Uzasadnienie - Ochrona socjalna pracowników - Stabilność rynku pracy - Nieproporcjonalny i niewłaściwy charakter tych wymogów

(art. 49 WE)

Państwo Członkowskie, stawiając usługodawcom mającym siedzibę w innym Państwie Członkowskim i noszącym się z zamiarem delegowania na jego terytorium pracowników będących obywatelami kraju trzeciego wymóg uzyskania indywidualnego zezwolenia na pracę, którego wydanie jest podporządkowane względom związanym z rynkiem pracy, lub też stawiając wymóg zezwolenia zbiorowego, które może zostać wydane jedynie w wyjątkowych przypadkach i wtedy, gdy pracownicy byliby związani z przedsiębiorstwem delegującym umowami o pracę na czas nieokreślony od co najmniej sześciu miesięcy przed oddelegowaniem, a także zobowiązując usługodawcę do dostarczenia gwarancji bankowej, uchybia zobowiązaniom ciążącym na nim mocy art. 49 WE.

Względy ochrony socjalnej lub stabilności rynku pracy nie mogą uzasadniać stawiania takich warunków dla swobodnego świadczenia usług, jako że wymogi te nie stanowią najwłaściwszych środków do osiągnięcia powyższych celów. W istocie wymóg postawiony przedsiębiorstwu świadczącemu usługi, aby sygnalizowało zawczasu lokalnym władzom obecność jednego lub większej liczby oddelegowanych pracowników, przewidywany czas tej obecności, a także tego, czy świadczenie usługi uzasadnia delegowanie oraz aby dostarczało informacje poświadczające, że dani pracownicy mają uregulowaną sytuację, zwłaszcza jeśli chodzi o legalność pobytu, zezwolenie na pracę oraz zabezpieczenie socjalne w Państwie Członkowskim, gdzie to przedsiębiorstwo ich zatrudnia, dawałoby tym władzom, w mniej restrykcyjny, ale równie skuteczny sposób, co wymogi, o których mowa, gwarancje co do, z jednej strony, przestrzegania krajowych przepisów socjalnych podczas oddelegowania, a z drugiej - co do legalności sytuacji takich pracowników, a także co do tego, że wykonują oni swoją główną działalność zawodową w Państwie Członkowskim, w którym ma siedzibę przedsiębiorstwo świadczące usługi.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00