Wyrok SN z dnia 23 maja 2019 r., sygn. II CSK 165/18
Art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych nie rozstrzyga sam w sobie o podstawie odpowiedzialności posiadacza lub kierującego, a ma na celu jedynie przedmiotowe określenie przypadków, w których w rachubę wchodzi odpowiedzialność ubezpieczyciela z tytułu ubezpieczenia OC. To, czy będzie ona miała miejsce, i na podstawie których przepisów (art. 415 i nast. k.c), wymaga rozstrzygnięcia po zbadaniu uwarunkowań danego przypadku, przy czym nie można a priori wykluczyć, że pojazd w trakcie postoju, tak samo jak zatrzymania, będzie oceniony jako pozostający w ruchu w rozumieniu art. 435 w zw. z art. 436 § 1 k.c.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Joanna Misztal-Konecka (przewodniczący)
SSN Beata Janiszewska (sprawozdawca)
SSN Marcin Krajewski
w sprawie z powództwa S. A. przeciwko (...) Towarzystwu Ubezpieczeń (...) Spółce Akcyjnej z siedzibą w S. o zadośćuczynienie, odszkodowanie i rentę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 23 maja 2019 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 7 listopada 2017 r., sygn. akt I ACa (...),
oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Powód S. A. wystąpił przeciwko (...) Towarzystwu Ubezpieczeniowemu (...) SA w S. (dalej jako (...) SA lub pozwany) o zapłatę odszkodowania, zadośćuczynienia i renty w związku z doznaniem szkody na osobie wskutek zdarzenia komunikacyjnego, którego następstwa były objęte ochroną ubezpieczeniową pozwanego.
Wyrokiem wstępnym z 19 stycznia 2017 r. Sąd Okręgowy w S. uznał powództwo za usprawiedliwione co do zasady. Wyrokiem zaskarżonym skargą kasacyjną Sąd Apelacyjny w (...) oddalił apelację pozwanego, podzielając ustalenia faktyczne poczynione przez Sąd I instancji. Stosownie do tych ustaleń powód w dniu 24 kwietnia 2014 r. jechał rowerem po przeznaczonym do tego poboczu drogi krajowej nr K[...], wykonując trening przygotowujący do rajdu rowerowego. Do miejsca wypadku powód dojeżdżał z prędkością ok. 40 km/h. Ostatecznie, mimo podjętego manewru, powód nie zdołał ominąć stojącego na poboczu wzdłuż linii ciągłej samochodu ciężarowego, którego kierujący nie wystawił trójkąta ostrzegawczego. Powód wjechał w tył tego pojazdu, wskutek czego doznał licznych obrażeń ciała, w tym złamania kręgosłupa szyjnego i porażenia czterokończynowego.