Orzeczenie
Wyrok SN z dnia 8 grudnia 2016 r., sygn. I CSK 825/15
Art. 18 ust. 1 pkt 5 u.z.n.k. samodzielnie uprawnia stronę do dochodzenia, niezależnie od innych roszczeń wynikających z umowy, zwrotu bezpodstawnie uzyskanych korzyści z tytułu pobrania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży. Fakt popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji zastępuje przesłankę braku podstawy prawnej, a badanie, czy uzyskujący korzyść jest nadal wzbogacony, wymaga rozważenia, czy istniał po jego stronie obowiązek liczenia się z obowiązkiem zwrotu korzyści. Żądanie zatem wydania przez sprawcę deliktu wskazanego w art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. świadczenia bezpodstawnie pobranego od sprzedawcy/dostawcy obejmuje takie świadczenie, które było przedmiotem pobrania. Jeżeli zatem doszło do pobrania świadczenia brutto, to w tym kształcie powinno być zwrócone. Nie ma znaczenia kwestia rozliczenia podatku VAT przez pozwaną, skoro w odniesieniu do opłat uznanych za bezprawnie pobrane powinna liczyć się z obowiązkiem ich zwrotu.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Bogumiła Ustjanicz (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Anna Owczarek
SSN Dariusz Dończyk
w sprawie z powództwa "K." spółki jawnej w P. przeciwko L. spółce z o.o. w W. o zapłatę, po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 8 grudnia 2016 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego z dnia 25 marca 2015 r., sygn. akt I ACa (...),
1) oddala skargę kasacyjną w zakresie oddalającym apelację pozwanej w odniesieniu do kwoty 363 098, 15 zł z ustawowymi odsetkami od dnia 12 listopada 2010 r. (pkt 1);
2) uchyla zaskarżony wyrok w punkcie 1 oddalającym apelację pozwanej w pozostałym zakresie oraz w punkcie 2 w całości i w tej części przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Powódka domagała się zasądzenia od pozwanej sumy 7 391 664,86 zł, na którą składały się nienależnie poniesione przez nią opłaty: 4 245 276,17 zł tytułem premii rocznej (bonusu rocznego), 369 808,15 zł za "wsparcie działań marketingowych", 103 612,04 zł "za zły serwis dostaw" i 623 013,50 zł tytułem kosztów "programu szybkich płatności", jak też 2 049 955 zł utraconych korzyści będących następstwem arbitralnego i nieuzasadnionego zaprzestania wykonywania umowy zawartej w dniu 5 stycznia 2010 r.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right