Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 5 sierpnia 2015 r., sygn. I UK 398/14

Prace kierowników pociągów nie są tożsame z pracami maszynistów pojazdów trakcyjnych w rozumieniu art. 9 ustawy o emeryturach pomostowych. Stanowią one bowiem odrębny rodzaj prac o szczególnym charakterze wymienionych w pkt 5 załącznika nr 2 do ustawy.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Katarzyna Gonera (przewodniczący)

SSN Bogusław Cudowski (sprawozdawca)

SSN Małgorzata Wrębiakowska-Marzec

w sprawie z odwołania Z.B. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych o prawo do emerytury pomostowej, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 5 sierpnia 2015 r., skargi kasacyjnej organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 1 kwietnia 2014 r.,

uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania i orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego Sądowi Apelacyjnemu.

Uzasadnienie

Decyzją z 29 stycznia 2013 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych odmówił ubezpieczonemu prawa do emerytury pomostowej, ponieważ nie udokumentował 15 lat pracy w szczególnych warunkach jako maszynista pojazdów trakcyjnych.

Sąd Okręgowy w G. wyrokiem z 8 maja 2013 r. oddalił odwołanie ubezpieczonego. Sąd ustalił, że ubezpieczony urodził się 23 lutego 1957 r. W dniu 28 grudnia 2012 r. złożył wniosek o emeryturę pomostową. Organ rentowy uznał za udowodniony okres składkowy w wymiarze 35 lat, 10 miesięcy i 27 dni oraz okres nieskładkowy w wymiarze 7 miesięcy i 12 dni. W okresie od 1 grudnia 1981 r. do 31 grudnia 2012 r. ubezpieczony był zatrudniony przez "P." Spółka z o.o. na stanowiskach kolejno: manewrowego, konduktora i kierownika pociągu. Ze świadectwa pracy z 31 grudnia 2012 r. wynika, że ubezpieczony w okresie od 1 grudnia 1981 r. do 31 grudnia 2012 r. wykonywał pracę w szczególnym charakterze, w tym od 1 grudnia 1981 r. do 31 grudnia 1998 r. przypadał okres zatrudnienia w szczególnych warunkach w rozumieniu ustawy z dnia 28 kwietnia 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin (Dz.U. Nr 23, poz. 99), oraz od 1 stycznia1999 r. do 31 grudnia 2008 r. okres zatrudnienia na kolei w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.). W okresie od 1 grudnia 1981 r. do 30 czerwca 1982 r. oraz od 4 kwietnia 1991 r. do 31 grudnia 2012 r. ubezpieczony był zatrudniony na stanowiskach: manewrowy i kierownik pociągu. Z orzeczenia lekarskiego z 27 grudnia 2012 r. wynika, że ubezpieczony utracił zdolność do wykonywania dotychczasowej pracy, tj. pracy na stanowisku kierownika pociągu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00