Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 14 stycznia 2008 r., sygn. II PK 107/07

Likwidacja stanowiska urzędniczego bądź jego przeniesienie do innej komórki organizacyjnej urzędu, dokonywane poza trybem przewidzianym dla zmian statutu lub regulaminu organizacyjnego, stanowi reorganizację urzędu w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 ze zm.).

 

Przewodniczący SSN Jerzy Kuźniar., Sędziowie: SN Romualda Spyt (sprawozdawca), SA Jolanta Pietrzak.

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 stycznia 2008 r. sprawy z powództwa Jolanty T. przeciwko K.-P. Urzędowi Wojewódzkiemu w B. o odszkodowanie, na skutek skargi kasacyjnej powódki od wyroku Sądu Okręgowego we Włocławku z dnia 20 grudnia 2006 r. [...]

I. oddaIił skargę kasacyjną

II. zasądził od powódki na rzecz pozwanego kwotę 120 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.

Uzasadnienie

Sąd Rejonowy-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we Włocławku wyrokiem z dnia 17 października 2006 r. oddalił powództwo Jolanty T. przeciwko K.-P. Urzędowi Wojewódzkiemu w B. o odszkodowanie z tytułu rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem i zasądził od niej na rzecz pozwanego kwotę 1.800 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego. W pisemnych motywach rozstrzygnięcia Sąd ustalił, że powódka - jako urzędnik mianowany - była zatrudniona u pozwanego ostatnio na stanowisku starszego inspektora wojewódzkiego w K.-P. Urzędzie Wojewódzkim w B. w Ośrodku Zamiejscowym w W., w Komórce Spraw Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Pismem z dnia 28 kwietnia 2006 r. rozwiązano z powódką stosunek pracy za wypowiedzeniem, ze skutkiem na dzień 31 lipca 2006 r. Jako przyczynę rozwiązania stosunku pracy wskazano zmniejszenie zatrudnienia w urzędzie, spowodowane zmniejszeniem wydatków na obsługę administracji rządowej oraz nabycie przez powódkę uprawnień do wcześniejszej emerytury. Sąd Rejonowy wskazał, że zgodnie z założeniami centralnego programu rządowego „Tanie i sprawne Państwo” od 2007 r. nastąpić miała likwidacja około 6.000 etatów administracji rządowej, tj. 5 % ogółu, co powodować miało oszczędności budżetowe w wysokości 250.000.000 zł i w konsekwencji zmniejszenie wydatków na wynagrodzenia w budżecie na 2007 r. Założenia te przedstawiono pozwanemu na przełomie marca i kwietnia 2006 r. Pismem z dnia 21 kwietnia 2006 r. Wojewoda P.-K. polecił zmniejszenie zatrudnienia w Urzędzie Wojewódzkim w korpusie służby cywilnej o 5% stanu osobowego i poinformował, że w pierwszej kolejności należy rozwiązać umowy o pracę z osobami deklarującymi chęć przejścia na wcześniejszą emeryturę i osobami takie uprawnienia posiadającymi. W związku z realizacją programu pozwany w 2007 r. miał otrzymać środki finansowe na pokrycie wynagrodzeń pomniejszone o 5% zlikwidowanych etatów. Ilość osób, które zwolnione zostały przez pozwanego w wyniku realizacji programu „Tanie i sprawne Państwo”, wynosiła 5% ogólnego zatrudnienia. Oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę złożone zostało w dniu 28 kwietnia 2006 r. bowiem pracodawca brał pod uwagę wydatki płacowe związane z wypłatą sześciomiesięcznych odpraw dla zwalnianych pracowników. Sąd Rejonowy ustalił także, iż na stanowisku powódki nikt nie został zatrudniony, zostało ono zlikwidowane, a przewidziane dla niego zadania podzielono pomiędzy innych pracowników. Powódka nie odpowiadała także wymogom kwalifikacyjnym przy prowadzonej przez urząd rekrutacji na inne stanowiska pracy. Mając tak ustalony stan faktyczny Sąd Rejonowy uznał, że przyczyną rozwiązania z powódką umowy o pracę była reorganizacja urzędu w postaci redukcji zatrudnienia. Natomiast kwestia związana z posiadaniem przez nią uprawnień do wcześniejszej emerytury stanowiła jedynie kryterium doboru pracowników do zwolnienia. Sąd nie zgodził się ze stanowiskiem prezentowanym przez powódkę, że podjęte przez pozwanego działania, które doprowadziły do redukcji zatrudnienia nie stanowiły reorganizacji urzędu w rozumieniu przepisu art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00