Uchwała SN z dnia 8 lutego 2005 r. sygn. II UZP 10/04
Przewodniczący Prezes SN Walerian Sanetra
Sędziowie SN: Krystyna Bednarczyk (sprawozdawca, uzasadnienie), Beata Gudowska (sprawozdawca), Zbigniew Hajn, Andrzej Kijowski, Jerzy Kuźniar, Maria Tyszel
Sąd Najwyższy, z udziałem prokuratora Prokuratury Krajowej Jana Szewczyka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 lutego 2005 r. sprawy z wniosku Sławomira S. przeciwko Zakładowi Emerytalno - Rentowemu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie o emeryturę policyjną na skutek zagadnienia prawnego przedstawionego przez Sąd Najwyższy postanowieniem z dnia 7 października 2004 r. [...]
„Czy okres odbywania zastępczej służby wojskowej w oddziałach obrony cywilnej przed dniem 31 stycznia 1992 r. w charakterze junaka, pełniącego obowiązki strażaka - przodownika roty, należy traktować jako okres równorzędny ze służbą wymienioną w art. 13 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (jednolity tekst: Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67zezm.)?"
podjął uchwałę:
Okres odbywania zasadniczej służby w obronie cywilnej do dnia 31 stycznia 1992 r. przez junaka pełniącego obowiązki strażaka w zawodowej jednostce ochrony przeciwpożarowej jest okresem równorzędnym ze służbą w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (jednolity tekst: Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.).
Uzasadnienie
Przedstawione zagadnienie prawne wystąpiło w sprawie, w której pracownik jednostki ochrony przeciwpożarowej ubiegał się o emeryturę policyjną na podstawie art. 129 ust. 6-9 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. Nr 88, poz. 400 ze zm.). Prawa do tego świadczenia odmówiono mu z powodu braku wymaganego przepisem art. 12 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (jednolity tekst: Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.) piętnastoletniego okresu służby. Nie został bowiem uwzględniony jako okres równorzędny ze służbą w rozumieniu art. 13 ust. 1 tej ustawy okres odbywania zasadniczej służby w obronie cywilnej w charakterze junaka, pełniącego obowiązki strażaka-przodownika roty w zakładowej zawodowej straży pożarnej. Oddalając apelację wnioskodawcy od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 8 czerwca 2001 r., oddalającego odwołanie od decyzji organu rentowego, Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 30 września 2003 r. uznał, że odbywanie zasadniczej służby w obronie cywilnej nie kwalifikuje się do żadnego z okresów wymienionych w art. 13 ust. 1. Nie była to bowiem czynna służba wojskowa, o której mowa w punkcie 2 tego przepisu. Nie był to również okres zatrudnienia lub służby w zawodowych jednostkach pożarnictwa w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 4, gdyż powołany do służby nie był mianowanym funkcjonariuszem pożarnictwa, nie był także zatrudniony w charakterze członka Technicznego Korpusu Pożarnictwa, a jedynie pracował jako junak w ramach odbywania służby w obronie cywilnej. Faktyczne wykonywanie czynności strażaka nie daje podstaw do uznania spornego okresu za równorzędny ze służbą.