Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2716/21
Straż graniczna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Maciej Kobak Protokolant: starszy asystent sędziego Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lutego 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 2526/19 w sprawie ze skargi M. M. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 września 2019 r. nr 1325/kadr/19 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz M. M. kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 19 lutego 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 2526/19, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.) dalej "p.p.s.a." oddalił skargę M. M. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 18 września 2019 r. nr 1325/kadr/19 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Decyzją z 18 września 2019 r. nr 1325/kadr/19 organ odmówił skarżącemu wyłączenia stosowania wobec niego 15c, art. 22a i art. 24a ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2019 r. poz. 288, ze zm.) zwanej dalej "ustawą zaopatrzeniową". Jako podstawę prawną decyzji organ podał art. 8a ww. ustawy. W uzasadnieniu Minister wskazał, że nie kwestionuje rzetelnego wykonywania zadań i obowiązków przez skarżącego w trakcie pełnienia służby po 12 września 1989 r., w szczególności z narażeniem zdrowia i życia. Jednakże zdaniem organu nie została spełniona pierwsza z przesłanek z art. 8a ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej, tj. krótkotrwałe pełnienie służby. Całkowity okres pełnionej przez skarżącego służby wynosi 31 lat, 4 miesiące i 18 dni. Natomiast służba pełniona przez niego na rzecz totalitarnego państwa to okres 8 lat i 6 miesięcy, co stanowi około 27% ogółu służby. Powyższe okoliczności w ocenie Ministra nie pozwalają uznać, aby długość okresu służby na rzecz totalitarnego państwa zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w ujęciu proporcjonalnym, mogła być oceniona jako krótkotrwała.