Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2023 r., sygn. I OSK 1993/22

Zabezpieczenie społeczne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Mariola Kowalska Sędzia NSA Piotr Niczyporuk po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 17 sierpnia 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 385/22 w sprawie ze skargi C.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia 28 lutego 2022 r., nr Rep. 420/ŚR/22 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 17 sierpnia 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 385/22, po rozpoznaniu sprawy ze skargi C.K. (dalej: skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu (dalej: Kolegium, organ) z 28 lutego 2022 r., nr Rep. 420/ŚR/22 w punkcie pierwszym uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Burmistrza Miasta Ostróda z dnia 21 stycznia 2022 r. nr MOPS.SR-SR.5220.17.78.2022 w sprawie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego; w punkcie drugim zasądził na rzecz skarżącej zwrot kosztów postępowania sądowego.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostródzie, działając z upoważnienia Burmistrza Miasta Ostróda, decyzją z 21 stycznia 2022 r. odmówił przyznania skarżącej świadczenia pielęgnacyjnego, wnioskowanego na babcię. Organ I instancji stwierdził, że niepełnosprawna ma troje dzieci, które nie są w stanie zaopiekować się matką. Organ I instancji uznał, że mimo spełnienia pozytywnych przesłanek z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 111 ze zm., dalej: u.ś.r.), nie został jednak spełniony warunek z art. 17 ust. 1b u.ś.r. W ocenie organu, jakkolwiek Trybunał Konstytucyjny w sprawie K 38/13 orzekł o niezgodności tego przepisu z Konstytucją RP w części, w jakiej różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego ze względu na moment powstania niepełnosprawności, to skoro ustawodawca nie zmienił zapisu ustawy, to nie należy domniemywać rozstrzygnięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00