Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 3065/21
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2020 r. sygn. akt II SAB/Wa 754/19 w sprawie ze skargi J. M. na bezczynność Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej w sprawie z wniosku z 26 września 2019 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 23 kwietnia 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt II SAB/Wa 754/19) oddalił skargę J. M. na bezczynność Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że wnioskiem z 26 września 2019 r. J. M. zwrócił się do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o udostępnienie informacji publicznej w postaci kopii wniosku Stacji Pilotowej [...] z 24 września 2018 r. z dołączonymi dokumentami, zgodnie z § 22 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 17 listopada 2017 r. w sprawie pilotażu morskiego (Dz. U. z 2018 r., poz. 38 – zwanego dalej rozporządzeniem), wskazując, że wniosek ten był podstawą przeprowadzenia audytu w celu uznania Stacji Pilotowej w zakresie szkolenia na symulatorze dla pilotów morskich.
Pismem z 10 października 2019 r. Minister poinformował skarżącego, że treść ww. wniosku nie stanowi informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu. Organ wyjaśnił, że dokumenty znajdujące się w aktach administracyjnych mogą być przedmiotem informacji publicznej, gdy dotyczą określonych sfer życia publicznego. Kwestia ich udostępnienia będzie uzależniona od tego, czy ich udostępnienie podlega wyłączeniom wynikającym z ochrony prawa prywatności, tajemnicy przedsiębiorcy, tajemnic ustawowo chronionych, itp. Dokument złożony przez podmiot prywatny, niezależnie od tego, czy inicjuje postępowanie w konkretnej sprawie przed organem, czy też nie, współtworzy z innymi dokumentami całość akt prowadzonej sprawy. Fakt, że taki dokument trafia do organu i służy realizacji powierzonych prawem zadań, nie oznacza, że nabiera on przez to cech dokumentu urzędowego. Dokument skierowany do organu przez podmiot prywatny nigdy nie stanie się dokumentem urzędowym tylko dlatego, że został do niego zaadresowany i znajduje się w jego posiadaniu. Nie nabierze zatem cech dokumentu urzędowego w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej nawet wówczas, jeśli jego forma będzie miała postać oficjalnego wzoru. Również akta administracyjne, w których znajduje się ten wniosek, nie są dokumentem urzędowym i dlatego żądanie kopii dokumentów znajdujących się w nich jest bezzasadne. Informacją publiczną może być dopiero rozstrzygnięcie wniosku przez uprawniony organ.