Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 lutego 2023 r., sygn. I OSK 803/22

Pomoc społeczna

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Iwona Bogucka Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka po rozpoznaniu w dniu 24 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 3 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 975/21 w sprawie ze skargi M.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia 18 października 2021 r., nr Rep.2226/ŚR/21 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 3 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 975/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, po rozpoznaniu skargi M.P. (dalej również: "wnioskująca", "odwołująca się", "skarżąca", "strona skarżąca") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu (dalej również: "organ II instancji", "organ odwoławczy", "SKO", "Kolegium") z 18 października 2021 r., nr Rep.2226/ŚR/21 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego, uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Wnioskiem z 23 sierpnia 2021 r. skarżąca zwróciła się o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym ojcem - A.C. (dalej również: "osoba podlegająca opiece", "podopieczny").

Decyzją z 10 września 2021 r., nr MOPS.512.SP.001599.09.2021, Burmistrz Miasta I. (dalej również: "organ I instancji", "Burmistrz"), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm., dalej: "uśr", "ustawa"), odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia. W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że skarżąca należy do kręgu osób uprawnionych do świadczenia oraz bez wątpliwości – sprawuje opiekę nad niepełnosprawnym w znacznym stopniu ojcem. Organ I instancji uznał jednak, że w sprawie zachodzą negatywne przesłanki z art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a uśr, uniemożliwiające uwzględnienie wniosku. Wskazał, że ojciec skarżącej pozostaje w związku małżeńskim, a jego żona nie legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Burmistrz zauważył również, że niepełnosprawność podopiecznego powstała w 62 roku życia, a art. 17 ust. 1b uśr pozostaje wiążący dla organów administracyjnych, bowiem pomimo wyroku Trybunału Konstytucyjnego stwierdzającego jego niekonstytucyjność, nie został on uchylony lub zmieniony przez ustawodawcę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00