Wyrok NSA z dnia 10 maja 2023 r., sygn. III OSK 2127/21
Ochrona środowiska
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. S.A. z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2961/18 w sprawie ze skargi G. S.A. z siedzibą w S. na decyzję Ministra Środowiska z dnia 12 września 2018 r. nr DZŚ-III.404.33.2018.MW w przedmiocie ograniczenia oddziaływania na środowisko oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 12 kwietnia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2961/18 oddalił skargę G. S.A. z siedzibą w S. na decyzję Ministra Środowiska z dnia 12 września 2018 r. nr DZŚ-III.404.33.2018.MW utrzymującą w mocy decyzję Marszałka Województwa Pomorskiego z dnia 2 lipca 2018 r. znak DROŚ-S0.726.5.2017/2018.RN, którą zobowiązano G. S.A. (zwanej dalej Spółką) jako zarządcę autostrady do ograniczenia, w terminie dwunastu miesięcy od dnia uprawomocnienia się tej decyzji, oddziaływania na środowisko w zakresie emisji hałasu od autostrady, na posesję T. B. w [...] do wartości normatywnych określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2014 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu (Dz. U. z 2014 r. poz. 112), zwanego dalej rozporządzeniem), w szczególności poprzez modernizację już istniejącego ekranu akustycznego w taki sposób, aby na posesji T. B. nie było przekroczeń wskaźników hałasu.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że w sprawie organy ustaliły, że wartości dopuszczalnego poziomu hałasu na terenie nieruchomości w [...], zaliczającej się do terenów zabudowy zagrodowej, w myśl ww. rozporządzenia zostały przekroczone. Badania przeprowadzone przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Gdańsku, w dniach 14-18 sierpnia 2014 r., a więc w okresie sezonu turystycznego wykazały bowiem, że hałas emitowany przez Autostradę [...], na teren nieruchomości w [...], wynosi 58,4 dB (przy normie 56 dB). Z emisyjnej mapy akustycznej województwa pomorskiego, sporządzonej w roku 2017 przez zarządzającego Autostradą [...] wynika zaś, że hałas emitowany przez Autostradę [...], na teren ww. nieruchomości wyrażony wskaźnikiem hałasu LDWN osiąga poziom w granicach 60 - 70 dB (przy normie 68 dB), a wyrażony wskaźnikiem hałasu Ln osiąga poziom w granicach 55 - 65 dB (przy normie 59 dB). Wobec powyższego, zdaniem Sądu, zasadnym było zobowiązanie Spółki zarządzającej przedmiotowym odcinkiem Autostrady [...], do podjęcia działań naprawczych z art. 362 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 z późn. zm.), zwanej dalej P.o.ś. niezależnie od sugestii i oczekiwań Spółki na opracowanie, na bazie mapy akustycznej, programu ochrony środowiska przed hałasem.