Wyrok NSA z dnia 24 maja 2023 r., sygn. III OSK 245/22
Służba Bezpieczeństwa
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia del. WSA Beata Jezielska Protokolant starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej K.F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 września 2021r. sygn. akt II SA/Wa 2353/21 w sprawie ze skargi K.F. na decyzję Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 26 marca 2021 r. nr 1635/2021 w przedmiocie zwolnienia ze służby 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od K.F. na rzecz Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 1 września 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 2353/21 oddalił skargę K.F. na decyzję Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 26 marca 2021 r. nr 1635/2021 w przedmiocie zwolnienia ze służby.
U podstaw rozstrzygnięcia Sądu pierwszej instancji legły następujące ustalenia oraz ocena prawna.
K.F. wnioskiem z dnia 23 lipca 2019 r., na podstawie art. 64 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (t.j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 2104 ze zm., dalej w skrócie "ustawa"), wypowiedział stosunek służbowy i zwrócił się do Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego o zwolnienie go ze służby "w trybie przyspieszonym" z dniem 6 września 2019 r. Szef CBA decyzją personalną nr 4039/19, wydaną w dniu 26 lipca 2019 r. w oparciu o art. 64 ust. 3 oraz art. 54 ust. 1 i 3 ustawy oraz § 18 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 września 2006 r. w sprawie przebiegu służby funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. U. z 2006 r. Nr 177, poz. 1311 ze zm.), zwolnił w/w funkcjonariusza ze służby w CBA z dniem 6 września 2019 r. Po rozpoznaniu wniosku strony o ponowne rozpatrzenie sprawy, organ decyzją personalną z dnia 12 września 2019 r. nr 4219, na mocy art. 138 § 1 pkt 2 w związku z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.; dalej w skrócie "k.p.a.") uchylił swoją decyzję z dnia 26 lipca 2019 r. w części dotyczącej daty zwolnienia funkcjonariusza ze służby i ustalił nową datę zwolnienia ze służby na dzień 30 września 2019 r., zaś w pozostałej części utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Decyzja personalna Szefa CBA z dnia 12 września 2019 r. nr 4219 stała się przedmiotem skargi funkcjonariusza do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem z dnia 25 września 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 2681/19 stwierdził nieważność zaskarżonej decyzji. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd podniósł, że w przedmiotowej sprawie zaistniała przesłanka nieważności stypizowana w art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., gdyż zaskarżona decyzja personalna Szefa CBA z dnia 12 września 2019 r. nr 4219/19 została wydana w następstwie merytorycznego rozpoznania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, który był obarczony brakiem formalnym, wyłączającym jego skuteczność prawną – pismo datowane na dzień 3 września 2019 r., stanowiące wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, nie zawierało podpisu strony. Powyższy wyrok stał się prawomocny wobec niezaskarżenia go przez żadną ze stron postępowania. W następstwie owego wyroku Szef CBA wezwał skarżącego do podpisania wniosku z dnia 3 września 2019 r. o ponowne rozpatrzenie sprawy, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Skarżący wykonał w terminie powyższe wezwanie organu. Decyzją personalną z dnia 26 marca 2021 r. nr 1635/2021 Szef CBA, w oparciu o art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3 k.p.a., utrzymał w mocy własną decyzję personalną z dnia 26 lipca 2019 r. nr 4039/19 w przedmiocie zwolnienia K.F. ze służby z dniem 6 września 2019 r. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ podkreślił, iż w przypadku złożenia przez funkcjonariusza wniosku o zwolnienie ze służby, obowiązkiem organu jest wydanie decyzji w przedmiocie zwolnienia nie później niż w terminie do 3 miesięcy od daty złożenia wniosku. Dodał, że z przepisów ustawy nie wynika, aby wniosek funkcjonariusza o zwolnienie ze służby wymagał uzasadnienia.