Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 2411/21
Waga naruszenia prawa, jako przesłanka do odstąpienia od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, nie jest związana z obligatoryjnym charakterem kary, a wynika z konkretnych okoliczności naruszenia, takich jak skutki faktyczne i prawne dla prawnie chronionych dóbr.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Mirosław Wincenciak sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej K.L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 października 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 1815/19 w sprawie ze skargi K.L. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 30 maja 2019 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 30 maja 2019 r. nr [...], 2. zasądza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz K.L. kwotę 547 (pięćset czterdzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 16 października 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę K.L. (dalej: skarżąca) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 30 maja 2019 r. w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z 27 kwietnia 2018 r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska wymierzył skarżącej prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą "Indywidualna praktyka lekarska lekarz stomatolog K.L." w miejscowości [...] administracyjną karę pieniężną w wysokości 500 zł za przekazanie Marszałkowi Województwa Zachodniopomorskiego zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów za 2014 r., po upływie ustawowego terminu. Jako podstawę rozstrzygnięcia organ powołał art. 100 ust.1 w związku z art. 237 ust. 1 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2018 r., poz. 21 ze zm. dalej: ustawa o odpadach) w związku z art. 125 ustawy z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1688 ze zm.).