Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2023 r., sygn. II OSK 1882/20
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o własności lokali, zarząd wspólnoty mieszkaniowej jest uprawniony do reprezentowania wspólnoty w postępowaniach administracyjnych dotyczących rzeczy wspólnej, w tym uzyskiwania zgód konserwatorskich na roboty budowlane, bez dodatkowych upoważnień od właścicieli lokali.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Roman Ciąglewicz (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz Protokolant asystent sędziego Sebastian Juszczak po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej K. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 stycznia 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 1751/19 w sprawie ze skargi K. D. na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 21 maja 2019 r. znak DOZ-OAiK.650.98.2019.BKW w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od K. D. na rzecz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) zł tytułem zwrotów kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Uzasadnienie.
Wyrokiem z dnia 16 stycznia 2020 r., sygn. akt VII SA/Wa 1751/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę K. D. na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 21 maja 2019 r., znak DOZ-OAiK.650.98.2019.BKW, w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł K. D. Wyrok zaskarżył w całości. Zarzucił:
1. naruszenie przepisów postępowania mogące mieć istotny wpływ na wynik sprawy:
a) art. 145 § 1 pkt 1) lit. c) P.p.s.a. oraz art. 151 P.p.s.a. w zw. z art. 7 K.p.a. i art. 77 § 1 K.p.a. poprzez nienależytą kontrolę legalności wydanych w sprawie decyzji i niedostrzeżenie, że organy nie dokonały prawidłowej oceny materiału dowodowego w postaci projektu budowlanego i nie dostrzegły, że projekt obejmuje przebudowę budynku; mogło to mieć wpływ na wynik sprawy, gdyż prawidłowa ocena treści projektu powinna prowadzić do konkluzji, że zakres planowanych robót wykracza poza czynność zachowawczą a w związku z tym zainicjowanie przez zarząd wspólnoty postępowania administracyjnego w celu uzyskania pozwolenia Konserwatora na prowadzenie tych prac powinno być poprzedzone uzyskaniem przez zarząd zgody wspólnoty;