Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 403/22

Zgodnie z art. 9z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, kluczowe znaczenie dla prawidłowego nałożenia kar administracyjnych ma szczegółowa analiza i interpretacja przepisów dotyczących limitów i warunków gospodarowania odpadami komunalnymi.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędziowie: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2021 r., sygn. akt IV SA/Wa 856/21 w sprawie ze skargi Gminy O. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 15 kwietnia 2021 r., nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 11 października 2021 r., sygn. akt IV SA/Wa 856/21, oddalił skargę Gminy O. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 15 kwietnia 2021 r., nr [...], w przedmiocie wymierzenia skarżącej kary pieniężnej za niewykonanie obowiązku osiągnięcia poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania za 2013 r.

Na powyższe rozstrzygnięcie skargę kasacyjną wniosła Gmina O. (dalej: skarżąca kasacyjnie), zarzucając zaskarżonemu wyrokowi Sądu I instancji naruszenie prawa materialnego poprzez jego błędną wykładnię, tj.:

I. art. 9z ust. 3 w związku z art. 9z ust. 2a pkt 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r., poz. 888) – dalej: u.c.p.g., poprzez błędne nałożenie kary pieniężnej w sytuacji, gdy Sąd I instancji niezasadnie przyjął w ślad za organami administracji, że istnieją podstawy do nałożenia kary, gdy tymczasem ze względów wskazanych w zarzutach II-V nie istniały podstawy prawne do nałożenia kary, bowiem skarżąca kasacyjnie nie uchybiła obowiązkowi w zakresie ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00