Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2023 r., sygn. III OSK 2642/21
Przedmiot lub substancja mogą być uznane za produkt uboczny, jeżeli spełniają kryteria określone w art. 10 ustawy o odpadach, w tym między innymi kryterium, że ich wykorzystanie nie doprowadzi do ogólnych negatywnych oddziaływań na środowisko, życie lub zdrowie ludzi.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak – Kubiak (spr.) sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Protokolant asystent sędziego Adam Płusa po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej "X" sp. z o. o. z siedzibą w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 listopada 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2193/19 w sprawie ze skargi "X" sp. z o. o. z siedzibą w Z. na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 1 lipca 2019 r., nr [...] w przedmiocie wydania negatywnej opinii dotyczącej zgłoszenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 listopada 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 2193/19, oddalił skargę "X" sp. z o.o. z siedzibą w Z. na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 1 lipca 2019 r., nr [...], w przedmiocie wydania negatywnej opinii dotyczącej zgłoszenia.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Lublinie - Delegatury w Zamościu wpłynął wniosek Marszałka Województwa Lubelskiego o wydanie opinii dotyczącej uznania za produkt uboczny pyłów, wiórów i zrębków wytwarzanych w trakcie produkcji mebli i związanej z nią obróbką drewna oraz płyt wiórowych, płyt MDF i płyt HDF. O uznanie wystąpiła "X" Sp. z o.o. - dalej: "Spółka".
Organ w wydanym postanowieniu z dnia 18 stycznia 2019 r. pozytywnie zaopiniował wniosek w części dotyczącej przekazywania pyłów, wiórów i zrębków innym podmiotom do produkcji płyt wiórowych, natomiast negatywnie zaopiniował w części dotyczącej możliwości przekazywania pyłów, wiórów i zrębków (dotyczy także brykietu wytworzonego z tego rodzaju odpadów), do spalenia w instalacjach nie posiadających wymaganych regulacji prawnych w zakresie termicznego przekształcania odpadów.