Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 2050/21
W świetle definicji odpadów zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o odpadach, istotnym kryterium kwalifikującym substancję lub przedmiot jako odpad jest fakt 'pozbycia się' tych substancji lub przedmiotów przez ich dotychczasowego posiadacza, co niekoniecznie oznacza utratę kontroli nad nimi, lecz zmianę sposobu ich wykorzystania, odmiennego od ich pierwotnego przeznaczenia.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Piotr Korzeniowski sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej X sp. z o.o. z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 marca 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 3065/18 w sprawie ze skargi X sp. z o.o z siedzibą w P. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 4 września 2018 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 6 marca 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 3065/18, oddalił skargę X Sp. z o.o. sp. komandytowa z siedzibą w P. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 4 września 2018 r., nr [...], w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska decyzją z dnia 31 marca 2017 r., znak: [...], wydaną na podstawie art. 194 ust, 1 pkt 4 i ust. 3, art. 196, art. 198 i art. 199 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 992, z późn. zm.) – dalej: "ustawa o odpadach", wymierzył X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w P. – dalej: "Spółka", administracyjną karę pieniężną w wysokości 600 000 zł, za zbieranie odpadów bez wymaganego zezwolenia, co stwierdzono w trzech miejscach prowadzenia działalności na terenie miasta P.