Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2023 r., sygn. I OSK 2668/19
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Przybysz Sędziowie: sędzia NSA Karol Kiczka (spr.) sędzia del. WSA Agnieszka Miernik Protokolant asystent sędziego Łukasz Szlęzak po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 lutego 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 1571/18 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 25 kwietnia 2018 r. nr DZ.WPA-1.4241.132.2017.2018.7.MŻ w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na przebudowę istniejącego zjazdu indywidualnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 20 lutego 2019 r., sygn. akt VII SA/Wa 1571/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 25 kwietnia 2018 r. nr DZ.WPA-1.4241.132.2017.2018.7.MŻ w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na przebudowę istniejącego zjazdu indywidualnego.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Zaskarżoną do Sądu I instancji decyzją Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, dalej GDDKiA, utrzymał w mocy decyzję własną z dnia 23 listopada 2017 r., odmawiającą wydania zezwolenia na przebudowę istniejącego zjazdu indywidualnego do parametrów zjazdu publicznego z drogi krajowej nr 92 do działek nr [...] i nr [...], położonych w obrębie Strzałkowo. Organ wskazał, że rozpatrywany odcinek drogi krajowej nr 92 został zakwalifikowany zarządzeniem GDDKiA nr 34 z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych, do dróg głównych ruchu przyspieszonego (droga klasy GP). Zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r., poz. 124), przez klasę drogi rozumie się przyporządkowanie drodze odpowiednich parametrów technicznych, wynikających z jej cech funkcjonalnych. Droga krajowa nr 92 musi więc zachować wszystkie parametry techniczne i użytkowe odpowiadające drogom klasy GP, w tym również w zakresie lokalizacji i przebudowy zjazdów. Wskazał, że z akt sprawy wynika, że wobec działek nr [...] i nr [...] spełniony jest warunek dostępu do drogi publicznej, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1073 ze zm.). Samo istnienie zjazdu indywidualnego nie stanowi podstawy do udzielenia zezwolenia na jego przebudowę do parametrów zjazdu publicznego z uwagi na odmienne kryteria oceny wpływu zjazdu indywidualnego i zjazdu publicznego na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Usytuowanie ogólnodostępnego zjazdu publicznego we wskazanym miejscu stanowiłoby bez wątpienia zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zaś prawo własności nie jest prawem absolutnym i nieograniczonym.