Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. II GSK 2310/22
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk (spr.) po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. S.A. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 maja 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4085/21 w sprawie ze skargi P. S.A. w K. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 11 czerwca 2021 r. nr DIH-2 Nr 95/2021 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. S.A. w K. na rzecz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 4.050 (cztery tysiące pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I.
Decyzją z 5 lutego 2021 r. znak KJ.8361.355.2019/9DEC/20 Śląski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Katowicach działając na podstawie art. 35a pkt 9 lit. a), art. 35e ust. 5 pkt 2, art. 35d ust. 1 pkt 1 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 133 ze zm. - dalej jako ustawa o systemie monitorowania) wymierzył P. S. A. w K. (skarżąca, spółka) karę pieniężną w kwocie 80.000 zł za niewystawianie, wbrew obowiązkowi z art. 6c ust. 1 ustawy o systemie monitorowania, świadectw jakości.
W dniach 5-6 grudnia 2019 r. Inspektorzy WIH przeprowadzili kontrolę w zakładzie strony skarżącej, dotyczącą paliw stałych przeznaczonych do użycia w gospodarstwach domowych lub instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej poniżej 1 MW.
W toku kontroli ustalono, że spółka prowadzi działalność w zakresie wydobycia oraz wprowadzania do obrotu paliw stałych. W kontrolowanej placówce strona wprowadzała do obrotu paliwa stałe przeznaczone do użycia w gospodarstwach domowych lub instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej poniżej 1 MW, jak również paliwa stałe z innym przeznaczeniem. W kontrolowanym zakładzie prowadzona była sprzedaż dla klientów indywidualnych i dla podmiotów gospodarczych. W momencie wszczęcia kontroli w ofercie znajdowały się paliwa stałe przeznaczone do użycia w gospodarstwach domowych lub instalacjach spalania o nominalnej mocy poniżej 1MW.