Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 324/20
Kara administracyjna; Sprawy jakości, certyfikacja, dozór
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Cezary Pryca Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 listopada 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 1645/19 w sprawie ze skargi J. Z. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 4 czerwca 2019 r. nr DNR-1/29/2019 w przedmiocie kary pieniężnej za wprowadzenie do obrotu wyrobów niespełniających wymagań bezpieczeństwa 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. Z. na rzecz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 2.700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 29 listopada 2019r., sygn. akt VI SA/Wa 1645/19, oddalił skargę J. Z. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 4 czerwca 2019 r., nr DNR-1/29/2019, w przedmiocie kary pieniężnej.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:
Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej pismem z 4 lipca 2018 r. przekazał Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej: Prezes UOKiK) protokół wraz z aktami kontroli dotyczącymi drabiny przemysłowej 3x9 (kod EAN: 5902020481980, dalej jako "drabina 3x9") wprowadzonej na rynek przez J. Z. (dalej: skarżący). W wyniku badań organoleptycznych inspektorzy Inspekcji Handlowej stwierdzili bowiem, że przy ustawieniu drabiny jako przystawnej trzyelementowej rozsuwanej, szerokość podstawy wynosi 774 mm, podczas gdy zgodnie z pkt. 4.2.1 normy PN-EN 131-1:2015-12 Drabiny - Część 1: Terminologia, rodzaje, wymiary funkcjonalne (dalej jako "norma"), minimalna szerokość podstawy powinna wynieść 903,4 mm.