Wyrok NSA z dnia 30 marca 2023 r., sygn. III FSK 4658/21
Podatek od nieruchomości
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA Bogusław Dauter (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Bogusław Woźniak, po rozpoznaniu w dniu 30 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej O. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 10 marca 2021 r. sygn. akt I SA/Ol 893/20 w sprawie ze skargi O. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia 19 października 2020 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2020 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 10 marca 2021 r., I SA/Ol 893/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę O. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia 19 października 2020 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2020 r.
W skardze kasacyjnej skarżąca zaskarżyła powyższy wyrok w całości. Na podstawie art. 174 pkt 2 p.p.s.a. zarzuciła naruszenie przepisów prawa procesowego w stopniu mającym istotny wpływ na wynik sprawy, tj.:
1) art. 151 w zw. z art. 134 § 1 p.p.s.a. w zw. z art. 187 § 1 i 191 o.p. w zw. z art. 58 § 1 i 3 k.c. w zw. z art. 693 § 1 i 2 k.c. w zw. z § 29 ust. 1 oraz § 26 ust. 1.4 i 1.5, 1.11, 1.14 i § 26 ust. 1.10 w zw. z § 1 pkt 71 Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym z 19 kwietnia 2013 r. zawartej pomiędzy województwem warmińsko-mazurskim a skarżącą poprzez uchylenie się przez sąd pierwszej instancji za podstawę zaskarżonego wyroku od przeprowadzenie pełnej kontroli zaskarżonej decyzji pod katem jej zgodności z prawem, a w szczególności poprzez uchylenie się od oceny tego, że zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem zasady prawdy obiektywnej w zakresie w jakim organ podatkowy drugiej instancji za jej podstawę uznał, że skarżąca jest posiadaczem zależnym stanowiących przedmiot opodatkowania budowli wchodzących w skład sieci szerokopasmowej polski wschodniej w województwie warmińsko-mazurskim, jako dzierżawca tej sieci na podstawie postanowień Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym z 19 kwietnia 2013 r. zawartej pomiędzy skarżącą a województwem warmińsko-mazurskim (dalej także "Umowa PPP") - pomimo, że za podstawę oceny w tym zakresie organ podatkowy drugiej instancji całkowicie pominął: