Wyrok NSA z dnia 20 października 2022 r., sygn. II OSK 1555/22
Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy prawa budowlanego, organy administracji publicznej mają prawo do kontroli zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie: sędzia NSA Roman Ciąglewicz (spr.) sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa po rozpoznaniu w dniu 20 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2022 r. , sygn. akt VII SA/Wa 17/22 w sprawie ze skargi A. A. na decyzję Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25 października 2021 r., znak: DLI-II.7621.9.2020.ML.33 w przedmiocie zmiany decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Uzasadnienie.
Wyrokiem z dnia 7 kwietnia 2022 r., sygn. akt VII SA/Wa 17/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. A. na decyzję Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25 października 2021 r., znak: DLI-II.7621.9.2020.ML.33, w przedmiocie zmiany decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł A. A. Wyrok zaskarżył w całości. Zarzucił naruszenie:
1) prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy, przez jego niewłaściwe zastosowanie, a to:
a/ art. 156 § 1 pkt 1 K.p.a. w zw. z art. 17 pkt 2 K.p.a. 4 w zw. z § 1 ust.1 i § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 1470), polegające na uznaniu, że Minister Rozwoju, Pracy i Technologii był organem właściwym do wydania decyzji z dnia 25 października 2021 r., znak: DLI-II.7621.9.2020.ML.33, w przedmiocie zmiany decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, podczas gdy z dniem 12 sierpnia 2021 r., na podstawie § 1 ust. 1 i § 3 cytowanego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Rozwoju i Technologii, przekształcono Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a zatem Minister Rozwoju, Pracy i Technologii jako organ administracji publicznej w czasie wydawania rzeczonej decyzji już nie istniał, co powinno skutkować orzeczeniem nieważności tej decyzji administracyjnej, albowiem wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości;