Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 października 2022 r., sygn. III OSK 1540/21

Zawarcie umowy najmu lokalu jest poprzedzone zakwalifikowaniem i umieszczeniem danej osoby na liście oczekujących na najem z mieszkaniowego zasobu gminy, co jest aktem z zakresu administracji publicznej, a nie aktem prawa publicznego. Wniesienie skargi przeciwko takiej uchwale podlega kontroli sądu administracyjnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk sędzia del. WSA Tadeusz Lipiński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Zarządu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lutego 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 1520/18 w sprawie ze skargi M. W. na uchwałę Zarządu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy z dnia 29 maja 2018 r. nr 4438/2018 w przedmiocie odmowy zakwalifikowania i umieszczenia na liście osób oczekujących na najem lokalu mieszkalnego 1) uchyla zaskarżony wyrok co do stwierdzenia nieważności § 3 zaskarżonej uchwały i w tej części odrzuca skargę; 2) w pozostałym zakresie oddala skargę kasacyjną; 3) odstępuje od zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 15 lutego 2019 r. stwierdził nieważność uchwały Zarządu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy z 29 maja 2018 r. nr 4438/2018 w przedmiocie odmowy zakwalifikowania i umieszczenia na liście osób oczekujących na najem lokalu mieszkalnego M.W. (dalej skarżąca).

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji podniósł, że uchwała organu jednostki samorządu terytorialnego w przedmiocie zakwalifikowania i umieszczenia na liście osób oczekujących na najem lokalu jest aktem z zakresu administracji publicznej i podlega kognicji sądu administracyjnego. Wniosek skarżącej z 4 lipca 2017 r. nie dotyczył zakwalifikowania jej do zawarcia umowy najmu lokalu z zasobu mieszkaniowego gminy, wnioskodawczyni domagała się bowiem ponownego zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego. Zaskarżona uchwała nie została podjęta w sprawie ponownego zawarcia umowy najmu lokalu lecz w sprawie zakwalifikowania i umieszczenia skarżącej na liście osób oczekujących na najem lokalu z mieszkaniowego zasobu m.st. Warszawy. Wobec oczywistej sprzeczności pomiędzy wnioskiem skarżącej, a podjętym rozstrzygnięciem oraz sprzeczności pomiędzy rozstrzygnięciem uchwały a jej uzasadnieniem, Sąd stwierdził że zaskarżona uchwała nie może się ostać w obrocie prawnym. Tytułem uzupełnienia argumentacji Sąd I instancji zwrócił uwagę, że odmowa ponownego zawarcia umowy najmu lokalu jest czynnością z zakresu władztwa właścicielskiego gminy, a nie aktem z zakresu władztwa publicznego. Działania organu w tego typu przypadkach nie mają zatem charakteru publicznoprawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00