Postanowienie NSA z dnia 20 września 2022 r., sygn. III OW 3/22
Ochrona środowiska
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 20 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Starosty Żarskiego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Starostą Żarskim a Lubuskim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w Zielonej Górze w przedmiocie wskazania organu właściwego do przeprowadzenia kontroli i wykonania pomiarów poziomu hałasu postanawia: 1. odrzucić wniosek, 2. zwrócić Staroście Żarskiemu ze środków budżetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego kwotę 100 (sto złotych) złotych uiszczoną tytułem wpisu sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 15 listopada 2021 r. Starosta Żarski zwrócił się o rozpoznanie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Lubuskim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w Zielonej Górze w przedmiocie wskazania organu właściwego do przeprowadzenia kontroli i wykonania pomiarów poziomu hałasu.
W uzasadnieniu wniosku Starosta wyjaśnił, że wniosek mieszkańców z ul. [...] z [...] z dnia 27 lipca 2021 r. o przeprowadzenie kontroli i wykonania pomiarów hałasu emitowanego do środowiska z Zakładu M. przy ul. [...] w [...] wpłynął do WIOŚ 3 sierpnia 2021 r., a więc w czasie obowiązywania "starych" przepisów, zezwalających m.in. głównemu inspektorowi ochrony środowiska na wykonanie takich pomiarów, których to pomiarów nie wykonano w ciągu 2 miesięcy od daty otrzymania wniosku. Z pisma wynika, że WIOŚ nie wszczął postępowania administracyjnego ponieważ nie było ku temu żadnych podstaw prawnych, natomiast w ocenie Starosty oraz zgodnie z art. 61 § 1 i § 3 k.p.a. wszczęcie postępowania administracyjnego następuje na żądanie strony lub z urzędu. Zdaniem wnioskującego organu już samo złożenie wniosku przez Zarządzanie, Administrowanie Nieruchomościami "[...]" o przeprowadzenie m.in. pomiarów hałasu wszczęło postępowanie administracyjne na żądanie strony 3 sierpnia 2021 r., które było jednym z elementów postępowania w sprawie wydania decyzji o dopuszczalnym hałasie.