Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2022 r., sygn. III OSK 6063/21
W przypadku konieczności uwzględnienia zarówno prawa do informacji publicznej, jak i ochrony danych osobowych, organ administracji publicznej powinien wydać decyzję administracyjną odmawiającą udostępnienia informacji publicznej, a nie jedynie informować wnioskodawcę o postanowieniach dotyczących ochrony danych osobowych.
Dnia 20 grudnia 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 20 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz M.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 stycznia 2021 r. sygn. akt II SAB/Wa 418/20 w sprawie ze skargi M.K. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie wniosku z dnia 5 sierpnia 2019 r. o udostępnienie informacji publicznej 1) oddala skargi kasacyjne; 2) odstępuje od zasądzenia od M.K. na rzecz Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 22 stycznia 2021 r. sygn. akt II SAB/Wa 418/20, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym sprawy ze skargi M.K. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie dostępu do informacji publicznej, stwierdził, że Szef Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej dopuścił się przewlekłego prowadzenia postępowania w przedmiocie rozpoznania wniosku skarżącego z dnia 5 sierpnia 2019 r. o udostępnienie informacji publicznej (pkt 1); stwierdził, że przewlekłe prowadzenie postępowania przez Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa (pkt 2); oddalił skargę w pozostałym zakresie (pkt 3).
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym.