Postanowienie NSA z dnia 16 listopada 2022 r., sygn. III OW 14/22
Spór kompetencyjny/Spór o właściwość
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędzia del. WSA Sławomir Pauter (spr.) po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Starosty Bocheńskiego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Starostą B. a [...] Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w A. w przedmiocie wskazania organu właściwego w sprawie przeprowadzenia ponownej kontroli hałasu postanawia: 1. odrzucić wniosek; 2. zwrócić Staroście B. z kasy Naczelnego Sądu Administracyjnego kwotę 100 (sto) złotych tytułem uiszczonego wpisu od wniosku.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] lutego 2022 r. Starosta B. powołując się na art. 22 § 2 k.p.a. oraz art. 4 p.p.s.a. wniósł o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy tym organem a [...] Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku podpisanych pod wnioskiem z dnia [...] maja 2020 r. mieszkańców B. zamieszkałych na Osiedlu D. o przeprowadzenie ponownej kontroli hałasu na obiekcie strzelnicy zlokalizowanej w B. przy ulicy S. Starosta B. wnioskował o wskazanie jako organu właściwego [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.
W uzasadnieniu wniosku wskazano, że mieszkańcy terenów położonych w sąsiedztwie strzelnicy zlokalizowanej przy ul. S. w B. pismem z dnia [...] listopada 2021 r. wystąpili do Burmistrza Miasta B. o pomoc w rozwiązaniu problemu, jakim jest hałas generowany na strzelnicy, należącej do Ligi Obrony Kraju, przedstawiając uwagi i zastrzeżenia do przeprowadzonych przez [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w dniu [...] września 2021 r. czynności kontrolnych, w tym pomiarów hałasu. W piśmie do Burmistrza zawarli prośbę o wystąpienie do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o przeprowadzenie kolejnych pomiarów w związku z występującymi uwagami i zastrzeżeniami do uprzednio wykonanych pomiarów. Zgodnie z zawartą w nim sugestią, mieszkańcy liczyli na skuteczniejsze potraktowanie sprawy przekazanej za pośrednictwem Burmistrza, niż dotychczasowych bezpośrednich wystąpień mieszkańców przesyłanych do [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Zgodnie z przedstawionym wnioskiem mieszkańców Burmistrz Miasta B. pismem z dnia [...] grudnia 2021 r. wystąpił do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska z prośbą o rozważenie możliwości przeprowadzenia ponownej kontroli hałasu w obiekcie strzelnicy w B. przy ul. S., przy uwzględnieniu uwag i sugestii mieszkańców. [...] Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska pismem z dnia [...] grudnia 2021 r. powołując się na art. 65 § 1 k.p.a. przekazał wniosek mieszkańców Staroście B. jako organowi właściwemu do jego rozpatrzenia. W uzasadnieniu wskazano na zmiany treści art. 115a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska wprowadzone ustawą z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach (Dz.U. z 2021r., poz. 1648), zgodnie z którymi Wojewódzcy Inspektorzy Ochrony Środowiska są uprawnieni wyłącznie do rozpatrywania wniosków na uciążliwość akustyczną zakładów posiadających już decyzję o dopuszczalnym poziomie hałasu lub pozwolenie zintegrowane, w którym określone są dopuszczalne poziomy hałasu. W uzasadnieniu wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego Starosta B. stwierdził, że stanowisko to jest błędne, a przytoczone przepisy nijak nie dowodzą, iż [...] Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska nie jest właściwy w sprawie przeprowadzenia ponownej kontroli hałasu na obiekcie strzelnicy w B., zlokalizowanej przy ul. S., której właścicielem jest Liga Obrony Kraju. Wręcz przeciwnie, sprawa dotyczy przeanalizowania przez ten organ przesłanek właściwego przeprowadzenia uprzednio już dokonanych czynności kontrolnych, w tym pomiarów hałasu w świetle zarzutów zawartych w piśmie mieszkańców. Zmiana przepisu art. 115a ustawy Prawo ochrony środowiska pod względem prawnym w żadnym stopniu nie zmieniła kompetencji organów Inspekcji Ochrony Środowiska zawartych w ustawie z dnia 20 lipca 1991 r, o Inspekcji Ochrony Środowiska. Wprowadzona zmiana art. 115a Prawa ochrony środowiska wyłączyła możliwość wydawania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu na podstawie pomiarów wykonanych przez Inspekcję, jednak nie pozbawiła tego organu kompetencji kontrolnych, w tym także zawartych w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, zgodnie z którym do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska należy kontrola podmiotów korzystających ze środowiska w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku niewątpliwie zawiera powszechnie obowiązujące przepisy ochrony środowiska (w zakresie dopuszczalnych poziomów hałasu) i jako takie bezwzględnie podlega kontroli inspekcji na podstawie przytoczonego wyżej przepisu. Dalej Starosta B. podkreślił, że pismo mieszkańców, ani też wystąpienie Burmistrza Miasta B. nie uwzględniają zagadnień regulowanych w art. 115a ustawy Prawo ochrony środowiska. Sprawa poruszona w przesłanych dokumentach dotyczy uciążliwości strzelnicy i możliwości zastosowania ewentualnych zabezpieczeń ograniczających uciążliwość. Z treści wystąpienia nie wynika, aby zarówno Burmistrz Miasta B., jak i mieszkańcy występowali o wydanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu czy choćby podjęcia postępowania w tej sprawie. Zatem wniosek, że sprawa dotyczy wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu jest niczym nie popartym domysłem [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Zgodnie z treścią, podanie obejmuje rozważenie możliwości przeprowadzenia ponownej kontroli hałasu w obiekcie strzelnicy w B. Kwestie tego rodzaju kontroli regulują przepisy art. 9 ust. 1, 1 b i 1c ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska.