Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2022 r., sygn. I OSK 1720/20
Administracyjne postępowanie
Dnia 29 czerwca 2022 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie: sędzia NSA Monika Nowicka sędzia NSA Piotr Przybysz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2022 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 24 lutego 2020 r., sygn. akt II SA/Gl 836/19 w sprawie ze skargi M. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia 8 kwietnia 2019 r. nr S[...] w przedmiocie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Uzasadnienie:
Wyrokiem z 24 lutego 2020 r., sygn. akt II SA/Gl 836/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B[...] z 8 kwietnia 2019 r., nr S[...], w przedmiocie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oddalił skargę. Wyrok ten, podobnie jak i pozostałe wyroki sądów administracyjnych przywołane poniżej, jest dostępny na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl/.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożyła M. C., reprezentowana przez radcę prawnego, zaskarżając wyrok w całości. Zaskarżonemu wyrokowi zarzuciła:
I. naruszenie przepisów prawa materialnego mające wpływ na wynik sprawy, tj.:
1. art. 50 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1507 ze. zm., zwana dalej u.p.s.) w zw. z § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Nr 189, poz. 1598 z późn. zm.) poprzez jego błędną wykładnię i przyjęcie, że określenie kwalifikacji osoby świadczącej specjalistyczne usługi opiekuńcze nie jest elementem zakresu specjalistycznej usługi opiekuńczej, który z kolei stanowi niezbędny element decyzji w sprawie przyznania specjalistycznych usług opiekuńczych, mimo tego, iż brak wskazania kwalifikacji osoby wykonującej specjalistyczną usługę opiekuńczą nie pozwala na jej faktyczną realizację zgodnie z potrzebami osoby niepełnosprawnej, co doprowadziło do naruszenia art. 68 ust. 3 i art. 69 Konstytucji RP;