Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2022 r., sygn. II GSK 1852/18
Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewcz protokolant Michał Mazur po rozpoznaniu w dniu 28 kwietnia 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 października 2017 r. sygn. akt VI SA/Wa 21/17 w sprawie ze skargi K. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 25 października 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 października 2017 r., sygn. akt VI SA/Wa 21/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę K. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 25 października 2016 r. w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożyła skarżąca zaskarżając ten wyrok w całości i wnosząc o jego uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez WSA w Warszawie oraz o zasądzenie kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm prawem przewidzianych
Zaskarżonemu wyrokowi działając na podstawie art. 174 pkt 1 i 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z ze zm.), dalej: p.p.s.a. zarzuciła:
I. naruszenie przepisów postępowania, które mogło mieć wpływ na wynik sprawy tj.:
1. art. 145 § 1 pktl 1 lit. c) p.p.s.a. w zw. z art. 7 oraz art. 8. 77 i 80 k.p.a. poprzez zakończenie sprawy administracyjnej przez wydanie wyroku opartego na niekompletnie ustalonym stanie faktycznym, nieuwzględniającym zarzutów skarżącej w zakresie planu zagospodarowania przestrzennego, mimo, iż plan ten bezpośrednio dotyczy przedmiotowej sprawy, bowiem brak zgody na zajęcie pasa ruchu drogowego jest spowodowany zmianą zaproponowaną w ww. planie. W ten sposób Wojewódzki Sąd Administracyjny zaaprobował naruszenia przepisów postępowania administracyjnego, przede wszystkim art. 7 kpa, ale także innych przepisów tego Kodeksu normujących sposób dochodzenia do ustalenia rzeczywistego stanu faktycznego sprawy tj. art. 8, 77 oraz art. 80 k.p.a. dokonanych przez organy prowadzące postępowanie w pierwszej instancji i postępowanie odwoławcze, a które polegały na naruszeniu: