Wyrok NSA z dnia 30 czerwca 2021 r., sygn. II GSK 582/21
Zawody prawnicze
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Cezary Kosterna po rozpoznaniu w dniu 30 czerwca 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Sprawiedliwości od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 listopada 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 1485/20 w sprawie ze skargi K. G. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] maja 2020 r. nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska komornika sądowego 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od Ministra Sprawiedliwości na rzecz K. G. 240 zł (dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 20 listopada 2020 r. (sygn. akt VI SA/Wa 1485/20) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej zwany "WSA"), działając m.in. na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.; dalej zwanej "ppsa"), uwzględnił skargę K. G. (dalej zwanego "Skarżącym"), uchylając zaskarżoną decyzję Ministra Sprawiedliwości z [...] maja 2020 r. (nr [...]) w przedmiocie odwołania ze stanowiska komornika sądowego, a także umarzając postępowanie administracyjne. Ponadto WSA zasądził od Ministra Sprawiedliwości na rzecz Skarżącego 697 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
WSA orzekał w następującym stanie sprawy.
Skarżący w [...] r. został powołany na stanowisko komornika sądowego przy Sądzie Rejonowym w [...]. W dniu [...] listopada 2019 r. Skarżący ukończył 65. rok życia.
Decyzją z [...] maja 2020 r. Minister Sprawiedliwości, działając m.in. na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 121), odwołał Skarżącego ze stanowiska komornika sądowego przy Sądzie Rejonowym w [...]. Wskazał, że art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o komornikach sądowych nakazuje Ministrowi Sprawiedliwości odwołać komornika z zajmowanego stanowiska, jeżeli ukończył on 65. rok życia. Minister Sprawiedliwości nie podzielił argumentów Skarżącego, wskazujących że odwołując komornika sądowego z zajmowanego stanowiska na podstawie wspomnianego przepisu, dopuszcza się dyskryminacji ze względu na wiek i narusza przepisy dyrektywy Rady 2000/78/WE z 27 listopada 2000 r. ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (Dz. Urz. WE L 303 z 2 grudnia 2000 r., s. 16; dalej zwanej "dyrektywą 2000/78/WE"). Minister Sprawiedliwości stwierdził, że dyrektywa 2000/78/WE przewiduje szereg wyjątków od zakazu dyskryminacji, w tym art. 6 ust. 1, który otwiera przed państwami członkowskimi możliwość dalszego stosowania środków bezpośrednio dyskryminujących, pod warunkiem, że są one uzasadnione zgodnym z prawem celem, a przy tym są właściwe i konieczne do jego osiągnięcia. Cele takie zostały wprost wskazane i szeroko uzasadnione w uzasadnieniu projektu ustawy o komornikach sądowych.