Wyrok NSA z dnia 11 maja 2021 r., sygn. I FSK 1916/19
Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia NSA Danuta Oleś, po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 24 lipca 2019 r. sygn. akt I SA/Sz 894/17 w sprawie ze skargi Gminy S. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy S. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 24 lipca 2019 r., sygn. akt I SA/Sz 894/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę Gminy S. (dalej "Gmina" lub "Skarżąca") na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej "organ") z 11 sierpnia 2017 r. w przedmiocie zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.
Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie, Sąd pierwszej instancji zaaprobował w całości stanowisko organu, zgodnie z którym prawo do odliczenia z tytułu ponoszenia wydatków związanych jednocześnie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować do jednej z ww. kategorii czynności (tzw. wydatki mieszane) przysługuje Gminie wyłącznie w takim zakresie, w jakim wydatki te są związane z czynnościami opodatkowanymi. Swoje rozważania Sąd pierwszej instancji poparł stanowiskiem wyrażonym przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej "TSUE") w wyroku z 8 maja 2019 r. w sprawie C-566/17 [...] [ECLI:EU:C:2019:390] oraz ukształtowanymi na kanwie tego wyroku poglądami krajowych sądów administracyjnych. Jednocześnie Sąd zauważył, że z uwagi na stanowisko TSUE wyrażone w ww. wyroku z 8 maja 2019 r. wcześniejsze poglądy orzecznictwa krajowego, wyrażone w uchwale 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 9/10 (dostępna w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych, http://orzeczenia.nsa.gov.pl; dalej "CBOSA"), na której Skarżąca opiera swoją argumentację w sprawie, nie są już aktualne.