Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 18 sierpnia 2020 r., sygn. II OW 57/20

Spór kompetencyjny/Spór o właściwość

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak po rozpoznaniu w dniu 18 sierpnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy z wniosku Starosty P. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Starostą P. a Mazowieckim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku mieszkańców S. o podjęcie kontroli emisji hałasu postanawia: wskazać Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska jako organ właściwy w sprawie

Uzasadnienie

Pismem z dnia 6 lutego 2020 r. Starosta P. zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim, a Mazowieckim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska w sprawie rozpatrzenia wniosku "mieszkańców miejscowości S. reprezentowanych przez radcę prawnego J.J. o podjęcie kontroli emisji hałasu spowodowanego przez J.K. działalnością gospodarczą przy ul. [...] w [...]" domagając się wskazania Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska jako organu właściwego w sprawie.

W uzasadnieniu Starosta zauważył, że Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska przekazał mu opisany wyżej wniosek, zgodnie z właściwością. Jako podstawę prawną Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska wskazał art. 115a ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2019 r., poz. 1396 ze zm.). Dalej organ ten stwierdził, że postępowanie w przedmiocie wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu jest wszczynane z urzędu i prowadzone przez starostę, stosownie do właściwości rzeczowej określonej w art. 378 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska. Zaś pomiary stanowiące podstawę wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu mogą zostać wykonane przez akredytowane laboratorium na zlecenie organu ochrony środowiska. Jednocześnie Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska poinformował, że ze względu na kumulację spraw nie ma możliwości wykonywania pomiarów hałasu w odniesieniu do wszystkich zakładów, dla których nie zostały ustalone poziomy dopuszczalne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00