Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 24 sierpnia 2020 r., sygn. I OSK 3698/18

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Nowak-Kolczyńska po rozpoznaniu w dniu 24 sierpnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. S. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 19 czerwca 2018 r. sygn. akt II SAB/Ol 108/17 o odrzuceniu skargi K. S. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie w przedmiocie odwołania od decyzji o zwolnieniu ze służby postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie postanowieniem z 19 czerwca 2018 r. odrzucił skargę K. S. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie polegającą na braku czynności procesowych w sprawie odwołania od decyzji administracyjnej o zwolnieniu skarżącego ze służby zawartej w propozycji pracy z dnia [...] maja 2017 r. Zdaniem skarżącego, przedłożona w trybie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, ze zm., dalej: p.w.KAS), propozycja zatrudnienia jest decyzją administracyjną o zwolnieniu ze służby. W związku z powyższym wniósł o nakazanie organowi podjęcia stosowanych działań prawnych, tj. nakazanie przekazania odwołania do Szefa KAS lub zobligowania Dyrektora Izby do merytorycznego rozpoznania odwołania skarżącego.

Odrzucając skargę na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm., dalej: p.p.s.a.) Sąd I instancji uznał, że skarga ta nie jest objęta zakresem regulacji ustawy p.p.s.a. Podkreślił, że postępowanie w sprawach dotyczących stosunków służbowych funkcjonariuszy celnych nie jest postępowaniem administracyjnym w rozumieniu przepisów k.p.a. Przepisy Kodeksu stosuje się w tego rodzaju postępowaniach jedynie w takim zakresie, w jakim stanowi o tym ustawa. Tym samym także i forma decyzji administracyjnej przewidziana jest tylko dla tych aktów dokonywanych przez organy administracji, którym ustawodawca przypisał jednoznacznie tego rodzaju charakter. Ustawa o KAS nie pozwala w żadnym razie na przyjęcie, by uznać propozycję zatrudnienia składaną funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej za decyzję administracyjną. Za decyzję ustawodawca nakazuje uznawać jedynie propozycję określającą nowe warunki służby. Z taką sytuacją nie mamy jednak do czynienia w niniejszej sprawie. Skarżący nie może więc domagać się stwierdzenia bezczynności po stronie organu, ani też zobligowania go do przekazania wniesionego odwołania do wyższej instancji. Skarga na bezczynność organu nie mogła zatem być uznana za dopuszczalną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00