Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2020 r., sygn. II OSK 3562/18

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 stycznia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Sejmiku Województwa Lubelskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 12 lipca 2018 r., sygn. akt II SA/Lu 189/18 w sprawie ze skargi J. C. na uchwałę Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie podziału województwa lubelskiego na obwody łowieckie oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 12 lipca 2018 r. sygn. akt II SA/Lu 189/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uwzględniając skargę J. C., stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 27 marca 2015 r. nr VI/88/2015 w części ustanawiającej obwody łowieckie nr [...] i [...] na nieruchomościach położonych w miejscowości [...] i [...] stanowiących własność J. C. o numerach ewidencyjnych [...],[...],[...],[...],[...],[...],[...].

W motywach powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji podniósł, że wyrokiem z dnia 10 lipca 2014 r. sygn. P 19/13 Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 27 ust. 1 w związku z art. 26 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz. U. z 2013 r. poz. 1226 z późn. zm.) przez to, że upoważnia do objęcia nieruchomości reżimem obwodu łowieckiego nie zapewniając odpowiednich prawnych środków ochrony praw właściciela tej nieruchomości, jest niezgodny z art. 64 ust. 1 w związku z art. 64 ust. 3 i art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Przedstawiając argumenty, jakie legły u podstaw tego wyroku (niezachowanie zasady proporcjonalności przy ograniczeniu prawa własności), a także przyczyny odroczenia utraty przez wskazane przepisy mocy obowiązującej Sąd pierwszej instancji podkreślił, że stwierdzenie niezgodności z Konstytucją przepisu art. 26 i art. 27 ust. 1 Prawa łowieckiego na podstawie którego została podjęta zaskarżona uchwała Sejmiku Województwa Lubelskiego, stanowi podstawę do stwierdzenia jej nieważności. Zgodnie z art. 190 ust. 4 Konstytucji RP orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności z Konstytucją, umową międzynarodową lub ustawą aktu normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądu, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach, stanowi podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonym w przepisach właściwych dla danego postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00