Wyrok NSA z dnia 23 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 3504/18
Pisemne zgłoszenie przez funkcjonariusza wystąpienia ze służby, na podstawie art. 96 ust. 1 pkt 2 ustawy o Służbie Więziennej, jest oświadczeniem woli, do którego ma zastosowanie art. 61 Kodeksu cywilnego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Grażyna Staniszewska po rozpoznaniu w dniu 23 stycznia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 maja 2018 r., sygn. akt VIII SA/Wa 194/18 w sprawie ze skargi S.W. na decyzję Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w [...] z dnia [...] sierpnia 2017 r., znak [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Służbie Więziennej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 17 maja 2018 r., sygn. akt VIII SA/Wa 194/18 oddalił skargę S.W. na decyzję personalną Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w [...] z dnia [...] sierpnia 2017 r., znak [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Służbie Więziennej.
W motywach rozstrzygnięcia Sąd pierwszej instancji wskazał, że materialnoprawną podstawą zaskarżonej i poprzedzającej ją decyzji stanowił art. 96 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2017 r., poz. 631 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem funkcjonariusza zwalnia się ze służby w przypadku pisemnego zgłoszenia wystąpienia ze służby. W myśl natomiast art. 96 ust. 3 ustawy o Służbie Więziennej funkcjonariusza zwalnia się ze służby w terminie do trzech miesięcy od dnia pisemnego zgłoszenia przez niego takiego wystąpienia. Zwolnienie ze służby na podstawie powołanego przepisu ma zatem charakter obligatoryjny, gdyż ustawodawca użył w nim sformułowania "zwalnia się". Zauważyć przy tym należy, że zwolnienie ze służby jest w tym przypadku konsekwencją złożenia oświadczenia woli o wystąpieniu funkcjonariusza ze służby. Sąd podkreślił, że powołany przepis nie nakłada na organ obowiązku badania motywów wystąpienia funkcjonariusza z wnioskiem o zwolnienie ze służby. Kwestia zatem, z jakich powodów funkcjonariusz złożył raport o zwolnienie ze służby nie miała żadnego znaczenia w postępowaniu wywołanym jego wnioskiem.