Wyrok NSA z dnia 9 września 2020 r., sygn. I GSK 251/18
Finanse publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Mleczko-Jabłońska (spr.) Sędzia NSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Sędzia WSA del. Artur Adamiec Protokolant Jerzy Stelmaszuk po rozpoznaniu w dniu 28 sierpnia 2020 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Miasta Białystok od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 czerwca 2017 r. sygn. akt V SA/Wa 1502/16 w sprawie ze skargi Miasta Białystok na decyzję Ministra Rozwoju z dnia 14 kwietnia 2016 r. nr DPP.III.0251.1.2016 w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od Miasta Białystok na rzecz Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej 8100 (osiem tysięcy sto) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 1 czerwca 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 1502/16, oddalił skargę Miasta Białystok na decyzję Ministra Rozwoju z 14 kwietnia 2016 r. w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania na realizację projektu.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
W dniu 25 kwietnia 2012 r. PARP zawarła z Miastem Białystok umowę o dofinansowanie realizacji projektu pn. "Przebudowa ul. Gen. Wł. Andersa w Białymstoku" w kwocie nieprzekraczającej 43.619.116,91 zł, zaś Miasto zobowiązało się do jej realizacji zgodnie z postanowieniami umowy i pozostałymi procedurami obowiązującymi przy wydatkowaniu dofinansowania.
W dniach 20-31 lipca 2015 r. PARP przeprowadziła doraźną kontrolę przedmiotowego projektu, w czasie której skontrolowała: 1) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Rozbudowa ul Gen. Wł. Andersa w Białymstoku na odcinku od skrzyżowania z ul. Tysiąclecia Państwa Polskiego do skrzyżowania z ul. Wasilkowską; 2) dokumentację związaną z rozliczeniem dochodu incydentalnego w projekcie na podstawie Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. W wyniku podjętych czynności stwierdzono: 1) naruszenie przez Miasto art. 7 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm., dalej: p.z.p.) poprzez dokonanie opisu sposobu oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję oraz nie zapewnia równego traktowania wykonawców; 2) nieprawidłowe pomniejszenie przez stronę wydatków niekwalifikowalnych projektu o dochód uzyskany z tytułu sprzedaży drewna (tzw. "dochód incydentalny").