Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2020 r., sygn. I GSK 494/20
Celne prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Piotr Pietrasz (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 14 stycznia 2020 r. sygn. akt I SA/Bk 680/19 w sprawie ze skargi M. C. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] września 2019 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty długu celnego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. C. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. kwotę 1350 (tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z dnia 14 stycznia 2020 r., sygn. akt I SA/Bk 680/19 oddalił skargę M. C. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] września 2019 r., nr [...] w przedmiocie określenia kwoty długu celnego.
Od przedmiotowego wyroku strona skarżąca złożyła skargę kasacyjną, zaskarżając powyższy wyrok w całości. Zaskarżonemu wyrokowi zarzuciła naruszenie:
I. prawa materialnego przez błędną jego wykładnię i w konsekwencji niewłaściwe zastosowanie, a mianowicie:
1) art. 41 i art. 107-110 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz. U. UE. L. z 2009 r., poz. 324, s. 23) w zw. z art. 56 ust. 1, 5 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), poprzez niewłaściwą wykładnię przedstawionych przepisów, co pozwoliło na przyjęcie, że przewóz paliwa dokonany w badanym okresie przez organy celne miał charakter handlowy, a co uzasadniało niezastosowanie zwolnienia z cła i uznanie powstania długu celnego w przywozie, w sytuacji wystąpienia przesłanek ujętych w powyższych przepisach oraz w instrukcjach wewnętrznych stosowanych przez organy celne umożliwijących uznanie częśtotliwości przejazdów, tj. co 72 godz. na które powoływał się skarżący w skardze do WSA. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wobec powyższego błędnie poparł ustalenia organów w przedmiocie stwierdzenia powstania długu celnego w odniesieniu do towaru nieunijnego w postaci 2180 litrów oleju napędowego wprowadzonego przez skarżącego na obszar Unii w badanym okresie.