Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2020 r., sygn. I FSK 390/17

Podatek od towarów i usług

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska, Sędzia NSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Maja Chodacka, Protokolant Joanna Tararuj-Młynik, po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej X. Sp. z o. o. w Y. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 7 grudnia 2016 r. sygn. akt I SA/Bk 535/16 w sprawie ze skargi X. Sp. z o. o. w Y. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2016 r. nr ITPP2/4512-997/15/EB w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 3) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz X. Sp. z o. o. w Y. kwotę 1034 (słownie: jeden tysiąc trzydzieści cztery) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

1. Przedmiot skargi kasacyjnej oraz podmiot ją wnoszący

1.1. X. sp. z o.o. w Y. (dalej: Spółka) wniosła skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 7 grudnia 2016 r., sygn. akt I SA/Bk 535/16.

1.2. Powołanym wyrokiem Sąd oddalił skargę Spółki na interpretację indywidualną Ministra Finansów (którego prawa i obowiązki jako strony w postępowaniu sądowym przejął od dnia 1 marca 2017 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej; dalej: Szef KAS) z dnia 1 lutego 2016 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

2. Relacja ze stanu sprawy przedstawiona przez Sąd pierwszej instancji

2.1. W złożonym w dniu 16 października 2015 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i jego uzupełnieniu, Spółka przedstawiając zdarzenie przyszłe wskazała, że: - jest czynnym podatnikiem podatku VAT, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji okien i drzwi; - w działalności tej użytkuje własne lub na podstawie umów leasingu i umów o podobnym charakterze samochody osobowe, będące pojazdami samochodowymi w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, których konstrukcja nie wyklucza użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje [powinno być: "nie powoduje" - przyp. NSA], że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne, niebędące samochodami specjalnymi; - samochody te przydzielane są pracownikom w celu realizacji zadań służbowych; - rozważa wprowadzenie zmian w wewnętrznej procedurze korzystania z tych samochodów przez wyodrębnienie ich dwóch kategorii: "pojazdy użytkowe" ogólnodostępne dla pracowników w celu wykonywania zadań służbowych i "pojazdy dyspozycyjne" przypisane do konkretnego pracownika; - według nowych zasad pracownicy będą uprawnieni do użytkowania "pojazdów dyspozycyjnych" także do celów innych niż służbowe za ryczałtowym wynagrodzeniem (według stawek przewidzianych w art. 3 ustawy z dnia 7 listopada 2013 r. o ułatwianiu wykonywania działalności gospodarczej); - oddanie pojazdów do użytku prywatnego będzie traktowane jako odpłatne świadczenie usług, z tytułu którego Spółka wystawi na rzecz pracowników faktury VAT; - sposób użytkowania "pojazdów dyspozycyjnych" zostanie potwierdzony zarządzeniami i procedurami dotyczącymi reguł korzystania z samochodów służbowych; - w myśl tych regulacji udostępnienie samochodu nastąpi w drodze umowy o powierzeniu samochodu do użytku służbowego i protokołu przekazania; - według obowiązujących w Spółce zasad osobą wyłącznie uprawnioną do korzystania z "pojazdu dyspozycyjnego" będzie pracownik, któremu przypisany zostanie pojazd; - wykorzystywanie w opisany sposób "pojazdów dyspozycyjnych" potwierdzi ewidencja przebiegu pojazdu, zaś naczelnik właściwego urzędu skarbowego otrzyma informację o tych samochodach, zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2002 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.; dalej: u.p.t.u.); - w odniesieniu do służbowego użytku samochodów przez pracowników Spółka będzie pokrywać bieżące koszty takiego użytkowania (paliwo, opłaty parkingowe, opłaty za autostrady) i ich dotyczy wniosek, zaś tego rodzaju koszty bieżące w zakresie związanym z odpłatnym udostępnieniem do celów innych niż służbowe nie będą pokrywane przez Spółkę i do nich nie odnosi się jej pytanie; - istnieje też pewna grupa wydatków (innych niż bieżące) związanych z pojazdami, jak koszty zakupu, leasingu, przeglądów i napraw, które poniesie Spółka i tych wydatków również dotyczy wniosek; - w przypadku, gdy "pojazd dyspozycyjny" zostanie wydany odpłatnie na rzecz pracownika poza czasem jego pracy, wpis do ewidencji winien zawierać elementy wskazane w art. 86a ust. 8 u.p.t.u., tj. dane wymienione w ust. 7 tego artykułu z wyjątkiem podania dokładnego celu wyjazdu oraz opisu trasy; - ustawowy zakres danych ujętych w ewidencji przebiegu pojazdu pozwoli określić, które wydatki zostały poniesione w związku z użytkiem służbowym "pojazdów dyspozycyjnych", a które dotyczą pozostałego zakresu ich użytkowania, czyli zostały poniesione w związku z odpłatnym użytkiem prywatnym tych pojazdów; - w obu przypadkach przy każdorazowym wykorzystaniu danego pojazdu, w ewidencji przebiegu należy bowiem wskazać liczbę przejechanych kilometrów, a w zakresie użytku służbowego również cel wyjazdu i opis trasy; - znając liczbę przejechanych kilometrów, cel wyjazdu i opis trasy, Spółka będzie mogła zweryfikować koszt paliwa (na podstawie liczby przejechanych kilometrów i danych technicznych pojazdu z zakresu średniego spalania) oraz wysokość opłat za parkingi lub autostrady (na podstawie opisu trasy), poniesione w związku z użytkiem służbowym "samochodów dyspozycyjnych"; - na podstawie tych ustaleń Spółka będzie mogła też dokonać weryfikacji faktur dokumentujących poszczególne wydatki (przy czym z przyjętych założeń wynika, że Spółka nie powinna otrzymywać dokumentów dotyczących bieżącej eksploatacji pojazdów, które odnoszą się do użytku prywatnego); - szczegółowy sposób wykorzystania "pojazdów dyspozycyjnych" zostanie ustalony w wewnętrznych regulacjach Spółki, w których określony będzie również sposób dokumentowania wydatków pozwalający na jednoznaczne przyporządkowanie faktur wystawionych na Spółkę do wydatków związanych z faktycznym użytkowaniem pojazdów do celów służbowych; - w "pojazdach dyspozycyjnych" nie będzie systemu GPS; - każde przekazanie pojazdu pracownikowi potwierdzi protokół, co dotyczy zarówno przekazania pojazdu do celów służbowych, jak i odpłatnego użytkowania do celów prywatnych; - przekazanie pojazdu do obu tych celów nastąpi w tym samym momencie, stąd Spółka przyjmuje, że czynność ta zostanie potwierdzona w jednym protokole; - w ramach użytkowania pojazdów do celów służbowych, miejsce parkowania uzależnione zostanie od miejsca wykonywania obowiązków pracowniczych (jeśli będzie nim siedziba Spółki, pojazdy będą parkowane w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a w przypadku podróży służbowych i spotkań z kontrahentami, miejsce parkowania determinował będzie cel podróży i dostępne na miejscu warunki infrastrukturalne); - natomiast przy odpłatnym użytkowaniu pojazdów do celów prywatnych, wybór miejsca parkowania pojazdu nastąpi według indywidualnej decyzji pracownika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00